torsdag 6 februari 2014

Adrenal fatigue, tyroid och trötthet

Jag drömmer om att bli entreprenör, men ända sedan jag börjat drömma om det har jag inte orkat att göra det och det var över ett decennium. Tyvärr. Jag har nämligen upptäckt att jag har för dålig ork för att göra det, vilket sänkt mitt självförtroende och min självkänsla. När orken inte räcker, då tappar man självkänslan.

Jag har skrivit upp mina mål i livet, men haft för liten ork att skaffa ett nätverk som behövs för att lyckas som entreprenör. Jag har varit mycket för mig själv. Under många år hade jag besök och besökte folk, men det tog musten ur mig. Om de därtill var negativa tog det mig tre dagar innan jag återhämtade mig.

Drömma och planera är jag bra på. Då behöver jag inte ens gå ur sängen. Att träna har varit uteslutet och när man är så trött som jag är, då är det inte bra att träna, utan man ska fokusera på att äta rätt, frukt och bär, och vila. Jag har aldrig druckit smoothies eller frukt eller juicer till frukost. Jag har alltid trott att man snabbt blir hungrig så jag har inte ätit någonting, eller tvingat i mig köpejuicer, oboy, smörgås eller flingor. Tyvärr har det satt sina spår. Jag har snabbt blivit irriterad och efter ett par år har orken varit så låg att jag blivit arg istället, allt för att få upp adrenalinet så att man orkar med det man är tvungen att göra.

Jag vet att man måste förbereda sig, i synnerhet om man har barn, men jag har alltid skjutit upp allting, i brist på ork. Och det har jag gjort sedan jag var tonåring. Jag har också varit piggare på kvällen, vilket är typiskt för de med adrenal fatigue. Adrenal fatigue kommer ofta av felaktig kost och sedan pallar man inte stressen runtomkring en. Jag har alltid varit förstoppad, men inte vetat hur jag skulle komma ur det. Började äta mycket ostbågar, för det var "lättsam" sockerrik mat, som jag kunde inta. Men mat som grönsaker var svårsmält och makaroner var gott och lätt att äta, men bidrog till tröttheten.

Det här tipset ska jag försöka att genomföra, på min nivå:

Jag ska bestämma mig för tre saker som jag vill genomföra de närmaste 12 timmarna för att jag ska känna att dagen var framgångsrik.

Jag har vad många andra har, den arbetande mammans syndrom: Adrenal fatigue. Jag behöver inte göra några undersökningar, det är bara att titta på symtomen och sedan titta in i ögonen, så vet man.

Att ha adrenal fatigue betyder att mina energinivåer är låga. EFtersom jag är i näst högsta stadium av 5 (enligt Dr Lam's guide) har mina adrenal fatigue gått för långt och det kommer ta flera år innan jag är bra, i synnerhet om jag fortsätter som jag gjort, med mat, stress och omställningar.

Att vi flyttade utomlands bidrog inte till ökad hälsa, i alla fall inte de första två åren, trots att jag åt bättre (mer grönsaker, men tyvärr också mer bröd, couscous och makaroner). Det positiva var att jag drog ner på mjölkkonsumtionen vilket hjälpte mig på vägen mot recovery.

Första året, 2011-2012 kom jag inte ens upp på morgonen, 2012-2014 sover jag hela tiden. Jag gick i skolan tre dagar i veckan och var tvungen att ta mig dit. Det gjorde att jag kunde vila mig, men ändå komma ut i solen och D-vitaminet, som jag har brist på. Jag började träffa folk igen, men det var ansträngande.

Jag sov dåligt. Kunde inte somna på kvällarna. Därför var morgonen ett helvete. Trots att barnens skola började halv elva kom de ofta för sent, på grund av mig. ATt de skulle hem under lunchen i två timmar bidrog till öka stress, då jag var tvungen att laga mat. Min svärmor hjälpte till att laga lunch och middag, då jag inte orkade. Jag ville bara vila. Sedan i höstas, 2013, har barnen börjat i en ny skola med nya tider. Jag måste upp innan 7 och barnen går i skola från 8-16.30. De äter lunch i skolan och jag behöver bara förbereda min sons lunch, då han inte äter gluten eller laktos. Det är mycket lugnare och trevligare och först i år har jag kunnat börja repa mig. Tyvärr hade jag tre månaders illamående, då jag inte kunde äta någonting, de tre första månaderna i min graviditet medan barnen började skolan. Som tur var kunde jag vila, men jag tittade på teve och på datorn, men låg mest. Jag var helt utslagen och klarade ingenting. Jag kunde inte äta, inte gå på toa knappt, inte göra någon mat. Allt luktade hemskt. Huset blev aldrig städat. Efter tre månader började jag kunna återhämta mig på riktigt.

Ofta har man en energidropping mellan 2-5 på eftermiddagen. Men jag har så dåliga adrenal glands att den varar mellan 9-17 varje dag. På kvällarna mår jag bättre och ibland orkar jag vara uppe på natten och prata på skype, vilket är uruselt för mina adrenal glands, som måste vila mellan 22-01. Ska jag återhämta mig krävs det två saker, att jag sover mellan 22-01 men också att jag äter frukt, eftersom jag annars går på högvarv på natten och har svårt att somna, insomnia. Den senaste veckan har jag inte kunnat köpa någon mat och därför har vi levt på gluten och laktos, då det är billigt. När jag fick pengar gick jag och köpte frukt och barnen älskar banan, kiwi och jag grapefrukt. Jag har sovit bättre de senaste två dagarna, på natten. Tyvärr har jag börjat studera på heltid på distans, vilket kräver att jag klarar av stress. Igår var jag väldigt trött. Jag orkade inte vara vaken hela dagen. Jag var dock tvungen. BArnen hade halv skoldag och kom hem vid 12. Jag hade läxor och sedan lektion på eftermiddagen. Jag gick och handlade, men orkade inte laga någon mat, ris eller potatis och åt därför bara frukt, vilket var okej. Men på kvällen var jag supertrött och somnade med barnen tidigt, vid 21-22. De magnesiumrika bananerna bidrog till att jag kunde somna.

Tyvärr märker jag att jag inte har kapacitet att lära mig som tidigare. Jag måste lära mig grammatik, glosor och saker utantill och jag märker att jag har inte energi och mental förmåga att lära mig som förr, vilket sänker mitt självförtroende och min självkänsla.

Efter att jag började äta mycket mer frukt och uteslutit bröd och mjölkprodukter har jag märkt att mina förkylningar försvunnit och att jag blivit "vaknare". Tyvärr, under den här fattiga vecka utan frukt, har det börjat smyga sig tillbaka. Just nu härjar ögoninflammation bland folket. Jag har sluppit den, liksom mina barn, tack vare vår fruktätning. Alla runtomkring blir sjuka, utom vi. Min son hade bara ögoninflammation i två dagar och det försvann med en gång. Alla andra har varit sjuka i minst två veckor. Så jag vet att frukten är orsaken, för alla andra äter som vanligt, bröd, grönsaker och mjölk. Vi äter ris, potatis och frukt.

men jag har inte bara dåliga adrenal glands. Min tyroid fungerar inte heller, vilket bidrar till att jag känner mig kall. Jag kan ha på mig en massa kläder på sommaren när det är 25 grader och tycka att det är precis "lagom", medan andra har på sig bikini på stranden.

Jag har lågt blodtryck, vilket är ett dåligt tecken då det ofta kommer innan det höga blodtrycket. Jag har också låg kroppstemperatur och är kall om händer och fötter. Jag minns när jag försökte komma in på militärskolan, och blev tillfrågad om jag lätt blir kall om händerna och jag minns inte om jag sa sanningen, men jag ville bli stationerad i norra Sverige. Som tur var blev jag inte accepterad (!).

Jag har också haft problem med att springa på toaletten på nätterna. Som tur är har det försvunnit när jag tagit bort gluten och laktos i min mat, innan jag började lägga till frukt. Nu är det sällan jag går på toaletten mitt i natten. Min dotter däremot har problem med det och måste ofta gå på toaletten. Hon är en "normal" kost, fast jag vill lägga om den helt så småningom.

Jag har som mål att rensa ut allt "clutter" i mitt liv och leva ett minimalistiskt liv. Tyvärr har jag inte pengar att köpa det jag verkligen vill ha istället, så jag drar mig för att rensa ut allt jag inte gillar. Jag har inte heller ork att rensa i mitt hus, så som jag vill ha det. Alldeles för mycket böcker, papper och kläder ligger kvar på samma plats sedan ett halvt år tillbaka, då jag fick hjälp senast att göra i ordning mitt hus.

Jag drömmer om att bli entreprenör en dag. Jag förbereder mig att bli ordentligt frisk och jag räknar med att det tar mellan 2-5 år. Under tiden studerar jag, vilar jag och fokuserar på min hälsa och mina barn. Jag vill inte sluta som många andra. Jag har sedan i november börjat att hitta vägen tillbaka. Först märktes det på mina ögon som blev mindre inflammerade och till slut "friska" och klara. Min ryggvärk har minskat. Värken i käkarna har försvunnit när jag tagit bort gluten, laktos o c h börjat äta frukt och färskpressade apelsinjuicer. Sinusitis, rinnande näsa, nysningar och täppt näsa har försvunnit helt (men kom tillbaka när jag åt gluten, laktos och ingen frukt). Nu väntar jag på att bli ännu friskare.