torsdag 13 februari 2014

Cravings efter pistagenötter - vad betyder det?

De senaste dagarna har jag känt cravings efter pistaschnötter. De är rika på B6-vitamin, det vet jag, och är bra för njurarna, vilket jag skrivit om tidigare. Men nu har jag velat ha dessa lite extra.

Pistaschnötter är mycket mer hälsosam än processad mat, mjöl, mjölk och så vidare, men att äta mängder av nötter och torkad frukt gör att man också kan gå upp i vikt om man äter mängder av dem. Trots det vill jag ha pistaschnötter, då jag lyssnar på min kropp.

Så, vad betyder det att jag vill ha pistaschnötter? Vad vill kroppen reparera?

Pistaschnötter innehåller två karotenoider, lutein och zeaxantin. Dessa fungerar som antioxidanter som skyddar ögonen från makuladegeneration, en vanlig ögonsjukdom som orsakar synskador. Jag har haft problem med mina ögon de senaste åren, stora inflammationer de senaste två åren och efter jag börjat med frukt istället för mjölk och mjöl har de blivit friska. Nu fick jag i mig mjöl och mjölk den senaste veckan (åt pannkakor och drack varm oboy) och ögonen håller på att bli inflammerade så som alla andra ögon också är just nu. Kanske är det därför jag vill ha pistaschnötterna? Jag har också problem med att det ibland blir suddigt när jag tittar och försöker ofta blinka bort det.

Pistaschnötter minskar kolesterol, skyddar blodkärl och är anti-inflammatorisk. Den minskar risken för blodsockerproblem och stabiliserar glukostoleransen. B6 transporterar syre via blodet och vidare till cellerna, lugnar nervimpulserna (genom att bilda myelin) och bidrar till bildningen av serotonin, melatonin, epinefrin och GABA (dvs en massa aminosyrekedjor). B-vitaminer bidrar allmänt till en frisk muskelvävnad.

Jag har börjat röra på mig mera för att aktivera mitt lymfsystem och öka utdrivningen av mucus (mjölk som bildar "snor och slem" i kroppen (dvs. jag har gått från att vila hela tiden till att städa, tvätta och laga mat) Jag tvingar mig att röra på mig. Kanske behöver jag lite extra B-vitamin för att stärka mina muskler?

Pistaschnötternas B6-nivåer hjälper också till att bekämpa infektioner och upprätthålla produktionen och balansen av röda och vita blodkroppar (immunförsvaret och anemi).

Jag har varit "förkyld" den senaste veckan då jag började äta mjöl och mjölk igen, men sedan två dagar har jag tagit bort det och ersatt med apelsinjuice och banan och då har det börjat försvinna igen. Pistaschnötterna hjälper till i processen. Pistaschnötter innehåller också Vitamin E som är nödvändig för huden att bevara cellmembranen friska, ger skydd mot UV skador och för tidigt åldrande.

Jag brukar aldrig vara ute i solen, men idag var jag det och därför kanske det är så att jag också behöver lite extra skydd mot UV-strålarna?