tisdag 11 februari 2014

Frukost igen - vad ska jag äta och ge barnen?

Jag har stora problem med att veta vad jag ska ge mig själv och barnen till frukost. Jag har börjat färskpressa apelsinjuice, vilket är populärt, speciellt hos min dotter som inte går på gluten- och laktosfri kost. Jag själv har gillat det, men sedan jag började introducera mjöl och mjölk i min mat igen har jag haft sura uppstötningar, ont i gallan/levern och ont i magen, till och med diarré, vilket är ovanligt för att vara jag. Min son har också ätit mycket mjöl- och mjölkprodukter senaste veckan och han har stora problem med förstoppning och blivit väldigt trött igen. Jag börjar nysa och ögonen har blivit inflammerade. Så nu måste jag sätta fart igen - vad ska jag göra för att rätta till min och mina barns hälsa?

Jag har stora problem med frukosten. De dagar jag har banan hemma äter jag det och barnen äter lite med. Därför har jag googlat för att se om jag kan hitta några recept som kanske ska provas.

Den första som tilltalade mig, som vuxen, är en indisk kryddad chai. Låter mycket gott. JAg vågar inte riktigt prova att göra cashew- eller mandelmjölk. Vet inte riktigt vad jag ska ha det till och om det är gott. Pannkakor vill jag göra, eftersom det är något min son älskar, men vegetariska? Hur ska jag göra med dem? Kommer min son gilla dem? Ingredienserna är otillgängliga just nu, så hur ska jag göra dem då? Det är inte dadelsäsong och jag har inte en massa andra överhuvudtaget i närheten.

Jag har märkt att vissa dagar vill jag ha mer grönsaker än frukt, andra dagar vill jag bara ha frukt. Men mest längtar jag efter bär i alla dess former, ananassallader och pizzasallad. Men tyvärr är det så svårt att göra det när man måste åka så långt för att få tag på 50 kronors ananas. De är inte billiga här. Jag köpte en en gång. Sedan läste jag att det inte är bra för gravida att äta ananas så därför undviker jag ananas tills jag fött i alla fall.

Kiwi är också mina barns favorit. Men de är dyra. När jag köper tio stycken går de åt på en-två dagar.

Såg den här Raw food-lunchen och blir mäkta sugen. Men jag har inte ens hälften av ingredienserna för att göra't.


Den här videon om Raw food i 30 dagar ska jag också titta klart på. Nu är det natt igen. Jag har svårt att somna på kvällarna. Jag äter inte bra. Jag äter inte Raw food. Jag känner mig inte stressad, men jag kan inte sova. Jag sover på dagarna nu. Jag går inte ut längre. Jag stannar hemma hela tiden. Jag har inte motivation, eller lust att göra någonting. Jag måste göra något åt det. Mitt självförtroende är lågt och min självkänsla i botten. Jag äter ingenting nästan, jag är gravid och hungrig just nu. Klockan är halv sex på morgonen. Jag börjar få ett inflammerat högeröga.