fredag 7 februari 2014

Fruktos beter sig som fett i kroppen

Fruktos är en sockerart som finns naturligt många frukter och grönsaker, men finns också i olika drycker som kolsyrade eller fruktsmaksatta drycker. Det är väldigt olika de andra sockerarterna (glukos och sukros) då det tar en annan metabolisk väg i kroppen. Fruktos metaboliseras bara i levern och är beroende av fruktokinase för att metaboliseras. Det producerar också fett, vilket gör att fettintaget kan hållas lågt i övrigt. Fruktos liksom glukos orsakar inte leptinproduktion eller insulinutsöndring, vilket kanske är en nyhet för alla med diabetes.

Glukos är en monosackarid och kallas också för blodsocker, då det cirkulerar i blodet och den är beroende av enzymen glukokinas eller hexokinas för att metaboliseras. Alla kolhydrater du äter från grönsaker, mjöl och mjölk görs om till glukos innan det kan metaboliseras till energi, vilket är en tröttsam process. Överskottsglukosensparas sedan i muskelcellerna eller i levern som glycogen, för senare användning. Olikt fruktosen utsöndras insulin som svar på förhöjt glukos i blodkoncentrationen eftersom insulin underlättar glukosen att komma in i cellerna.

Sukros är känt som vanligt vitt socker. Frukt och grönsaker innehåller också naturlig sukros. När sukros konsumeras separerar enzymen beta-fruktosidase sukrosen i individuella enheter av glukos och fruktos. Båda sockerarterna tas sedan upp i sina specifika transportmekanismer. Kroppen svarar på glukosinnehållet från en måltid genom att använda glukosen som huvudkälla och överskottsenergin från fruktosen blir till fett, vilket stimuleras av insulinet som utsöndrats på grund av glukosen. Därför behöver man inte äta fett, kroppen tillverkar det själv när man äter frukt och grönsaker.

Frukt och grönsaker innehåller protein i dess enklaste och bästa form (massor aminosyror). Frukt och grönsaker samverkar för att ge oss enkla sockertarter (som är de enda som kan användas av kroppen). Frukt och grönsaker samarbetar för att ge oss fett, genom insulinproduktionen från glukoset.
För övrigt innehåller frukt och grönsaker mängder av flavonoider och mycket annat.

Var därför inte rädd för att bara äta frukt och grönsaker. Du kommer att få i dig allt du behöver. Problemet är när man komplicerar det hela genom att äta svårdelbar protein från mjöl, mjölk och kött, svårdelbara kolhydrater från potatis, ris, sädesslag och bönor.

Vilket fett är bäst?

Fria fettsyror, FFA, är en fraktion av blodets fett som består av fettsyror under transport från fettvävnad till organ där de utnyttjas för förbränning eller inbyggnad i strukturella fetter eller lipoproteiner vilka i sin tur utsöndras till blodet.

Hjärnan är uppbyggd av fett och fettsyror. Fettsyror i sin tur består av tre komponenter: glukos, aminosyror och mikronäringsämnen. Glukos finns i frukt och bär, aminosyror i enklaste och bästa formen i frukt och bär och mikronäringsämnen i frukt, bär och grönt. Vem behöver äta en massa svårdelbar protein och kolhydrater? Jo de fattiga som inte har råd med frukt och bär och därför inte kan äta tillräckligt med frukt och bär och måste äta ris, pizza eller dylikt för att fylla på energinivåerna i kroppen, då de är smockfulla av kolhydrater, protein och fett. Tyvärr innebär det också att kroppen kommer att få sin del av syraöverskott som det måste ta hand om. Skulle man svetta ut det genom bastubad eller träning så är det väl okej, men vem orkar svettas varje dag?