torsdag 13 februari 2014

Healing av adrenal glands och sömntider

Eftersom jag hört att organ i kroppen repareras bäst under vissa tider på dygnet har jag försökt att vända på dygnet.

Jag har nämligen inte kunnat sova på regelbundna tider. Jag har inte rört på mig tillräckligt och jag har undvikit att gå ut i dagsljus eftersom jag känt att jag varit för trött för att göra det. Jag har lärt mig att sova i cykler om 1.5 timmar x X och jag sover lite mindre nu än jag gjorde för ett par månader sedan. Då var jag tvungen att sova minst 10 timmar, gärna 11. 9 timmar var minimum för att komma ur sängen.

Nu kan jag komma ur sängen efter fem-sex timmar. Jag blir dock trött på dagen om jag bara sover två timmar på natten och då sover jag på dagen, vilket jag gjort. Folk undrar varför jag inte besöker dem, men jag är vaken om natten nuförtiden.

Detta är katastrofalt för mina adrenal glands/binjurar eftersom de läks som bäst mellan 22-01 på natten. Jag sover i princip aldrig den tiden utan tidigast vid tre-tiden. Jag gillar natten och har alltid gillat när solen går ner. Mina adrenal glands går upp och jag blir pigg och effektiv efter fem-tiden på eftermiddagen och sedan hela natten fram till halv tre.

Igår bestämde jag mig med min fria vilja och råstyrka att försöka vända på det.

Jag vaknade som vanligt på morgonen. Jag ville att barnen skulle vakna lite tidigare så därför satte jag klockan på halv sju. Jag kom ur sängen fem i sju, vilket är 15 minuter tidigare än normalt. Barnen slapp vara stressade tack vare dessa 15 minter.

Sedan hade jag bestämt mig för att dricka färskpressad apelsinjuice och te för att sätta igång mig själv som en duro-kanin. Tyvärr misslyckades det totalt. Jag fick ingen rush som jag fick igår kväll då jag åt och drack te, juice, och annat. Jag lyckades bara hålla mig vaken fram till halv tio på förmiddagen. Jag tänkte, äsch, jag lägger mig nu och sover fram till tolv istället. Det blev till klockan halv tre på eftermiddagen då jag hörde adhan utanför.

Jag bestämde mig för att gå ut i dagsljuset. Det var faktiskt riktigt skönt ute och lite svag sol. Jag kände mig pigg och alert och ville sätta igång, men jag tvingade mig att äta två bananer och sitta kvar en halvtimme för att få i mig D-vitamin och börja bilda melatonin inför natten. Jag har D-vitaminbrist så det här var min medicin.

Sedan kom barnen från skolan. Jag värme ris och vi drack te tillsammans i dagsljuset på terrassen fram till solnedgången.

Sedan gick vi ner. Jag sa, ingen dator idag. Jag ville ändra på ljusförhållandet för mig och barnen så att de inte utsätts för starkt ljus strax innan de sover. Ingen tv. Ingen Ipad. Istället tvingade jag dem att förbereda sina väskor, läxor och att ta på sig pyjamas och duscha. När de inte fick datorn började de att röra på sig. De hade ingenting annat att göra. Jag såg också hur trötta de var, speciellt min son.

Vi åt kvällsmat vid halv åtta. Jag hade satsat på kl sju men det misslyckades. Vid halv nio duschade jag min dotter, vilket var mycket senare än beräknat. Jag hade åtminstone släckt ner i huset så att det blev lite dunkelt sedan halv-åtta tiden. Vid nio var hår torra, pyjamasar påsatta och sängar renbäddade. Mina adrenal glands fungerar bra på kvällen. Klockan nio läste jag boken Miranda som vanligt, men idag var klockan nio istället för tio, halv elva. De somnade strax innan tio på kvällen - succé.

Själv lade jag mig, helt otrött, bredvid min dotter på kanten för att försöka varva ner mig själv. Jag hade bestämt mig för att ligga i mörkret, oavsett om jag kunde sova eller ej, mellan 22-01. Jag somnade och sov till halv elva, sedan lade jag mig i min säng och fortsatte sova till halv ett på natten. Därefter kände jag mig pigg, men tvingade mig att fortsätta ligga kvar utan att tända. Jag gick på toaletten och sedan tillbaka till sängen.

Jag somnade om efter en liten stund. Försökte åkalla mig drömmen jag hade, en stressdröm om att hinna med tåg och möten med människor jag känner och inte känner, silverörhängen, lakrits, hundar, köer, bilar, vägar.

Vid kvart i tre vaknade jag igen, trodde att det var morgon och kunde verkligen inte somna om. Jag ville fortsätta läka mina inre organ, men jag gick upp och utsatte mig för ljus och pistaschnötter. Jag hade i alla fall lyckats sova mellan 22-01 som var målet - succé.

Bästa sängtiderna

Vår kortisolnivåer är som lägst på natten. Det betyder att vi inte ska arbeta eller göra någon annan stimulerande aktivitet. Det betyder också att vi borde gå till sängs innan halv elva på kvällen så att man somnar senast halv elva. Om man fortsätter vara vaken senare än halv elva sätter adrenal glands igång igen, och utsätts för en ny tuffare utmaning. Du blir pigg, men dina adrenal glands blir utmattade. Detta sker vid elva-tiden på kvällen.

Själv räknar jag på timmarna jag behöver, men jag lyckas aldrig att somna på kvällen. Jag är alldeles för stressad för att kunna sova mellan åtta och tio fastän jag ska upp vid sex-tiden.

Normala kortisolnivåer börjar att ökas snabbt mellan sex och åtta på morgonen, men detta händer ofta inte de med adrenal fatigue, vilket är anledningen till att så många vaknar upp outvilade och behöver någonting stimulerande (i mitt fall ilska och adrenalin, men för andra kaffe) för att sätta fart på dem. Att vara trött gör att man blir godis och sockersugen. Då jag fortfarande jobbade ville jag äta choklad och ostbågar hela tiden. Nu ligger jag i sängen i stället och sover den tiden jag känner mig trött.

Jag har lyckats sluta gå på toaletten på natten efter att jag introducera mycket frukt och torkade frukter i min kost, även om jag äter en del mjöl och mjölk. Men mjölk dricker jag i princip väldigt sällan. Gör jag det kommer mina förkylningar, nysningar och ögoninflammationer tillbaka på ett kick. Bröd undviker jag också eftersom jag snabbt blir trött.

Eftersom jag äter bananer har mina magnesiumnivåer reglerats vilket bidragit till god sömn. Även mina barns sömn har blivit bättre och de vaknar inte längre på morgonen av att ha kissat på sig, eller mitt i natten av att behöva gå på toaletten.

I natt vaknade jag innan tre. Varför? Kanske är det så att jag inte ätit tillräckligt med aminosyror och har lågt blodsocker (det fattas glukos). En handfull nötter, sesamfrön, äpple, jordnötter och annan kalciumrik mat hjälper till. Mjölk rekommenderas av "experter" men det gör inte jag.

Jag var ute i solen idag, men kanske behöver jag två dagars dagsljus för att komma in i en rutin. Magnesiumrika bananer hjälper också till att hålla en i sömn under natten. I början behövs mer magnesium då det ofta är brist på det hos de flesta människor, inklusive jag själv.

När det kommer till svart te är det inte bästa teet av alla, speciellt inte som jag häller i socker. Men jag har upptäckt att antingen ger de mig pigghet eller så gör det mig trött. Oftast gör teet mig trött, väldigt sällan pigg. Om det är bra för mina binjurar det vete sj-tton, men jag vill försöka att stimulera mig själv att vara vaken lite mera, i synnerhet på dagen. Jag lyckas dock dåligt med det. Men däremot hjälper det mig att somna lättare mitt på dagen, istället för att jag ska ligga eller sitta halvdöd och okoncentrerad och omotiverad. Jag får antingen energi att gör saker (vilket är syftet med te-drickandet) eller så somnar jag och blir pigg efter nappingen. För mig är det andra alterntivet giltigt.

I natt drömde jag om lakritsbåtar. Lakrits kan hjälpa till med sömnproblem. Tyvärr har jag ingen lakrits tillgänglig här, men jag drömmer om det i alla fall. Kanske hjälper det?? :-)

Jag försökte också att "röra på mig", dvs gör vilken aktivitet som helst utom att sitta eller ligga stilla. Det betyder laga mat, tvätta, städa. Jag har inte orkat göra det och använder fortfarande min råstyrka för att orka göra det. På kvällen efter fem orkar jag i flera timmar, till midnatt och mer, men på morgonen orkar jag knappt en och en halv timme om ens det. Idag tvingade jag mig själv att röra på mig för att sätta fart på mitt lymfsystem som rensar ut mina förkylningar och tvättar rent mina organ. Jag lyckades till och med få igång lite svettning (påbyltad koftor och morgonrockar över mina kläder). Jag har kalla händer och fötter och låg kroppstemp eftersom mina organ inte fungerar som de ska (pga dåligt fungerade tyroid (som jag vet att jag har problem med genom självdiagnostik på mina symptom och ögoniridologi). Jag tvingar upp kroppstemperaturen i kroppen genom att röra på mig.

Det rekommenderas att inte äta snabbmat, socker och stärkelse och att hålla sockernivåerna låga när man har adrenal glands. Men det betyder inte att man inte ska äta frukt och bär. Dessa behövs för att de är så rika på flavonoider, aminosyror, genererar fett om man behöver det. De innehåller inte heller mycket glukos och fruktos (jämfört med fruktoset man får genom processad mat som godis etc.). Man kan äta mängder med frukt eller bara ett par godisbitar, så lågt fruktos och glukos har frukt och bär, fast folk vill inte tro på det.

Kortisolnivåerna och adrenal glands

Kortisol ökar aptiten och energinivåerna samtidigt som det trycker ner immunförsvarssystemets allergiska och inflammatoriska svar. Hormonet (läs "långa aminosyrekedjor") stimulerar förvaring och släpper ut energi i kroppen och hjälper den att klara av stress i form oav infektioner, trauma och temperaturförändringar och också att stabilisera känslor.

Syntetiska versioner av kortisol - prednisone och kortison - skrivs ut till folk för att ta hand om inflammatoriska tillstånd som eksem eller för att hjälpa dem att må bättre så att de kan äta, dricka och röra sig mera (rörlighet i kroppen vid t ex reumatism). Kortisol i dessa former släpps ut i kroppen tillfälligt, istället för hela tiden som ofta sker under kronisk stress. Om kortisolnivåerna blir för höga eller håller i sig för länge får de oönskade effekter: Man förlorar sin bentäthet, muskler, huden blir tunnare, kroppens förmåga att förnya sina celler och organ minskar, njurarna förstörs, vatten hålls tillbaka i kroppen, blodsockret ökar (diabetes), kroppen håller kvar fett och ökar på sina depåer. Man blir mer mottaglig för bakterier, virus, svamp, jäst, allergier, parasiter och cancer.

Även om sömn och rörelseövningar rekommenderas för de med adrenal fatigue har det inte hjälpt mig. Det som hjälpt mig har varit att ändra min kost - genom att äta mycket mer frukt. Nötter, ägg, "äta bra mat", och grönsaker och hjälpt mig zero, nada. Jag har börjat få tillbaka livsgnistan sedan november, nu är det februari tack vare att jag äter mycket mera frukt varje dag. Det handlar inte om 1-2 bananer och apelsiner utan om 8-12 apelsiner (som jag pressar) och minst tre bananer samt ibland grapefrukt, citron, kiwi, torkad frukt o.dyl.

Jag lyssnar på min kropp när den vill vila (tror jag i alla fall) och sover när jag behöver det (även om det är på dagen). Men för att få i mig D-vitamin ska jag nu försöka att gå ut i dagsljuset var och varannan dag, även om det målet känns väldigt svårt.

Jag har hittat en mycket intressant artikel om Kinesisk medicin och sömn/uppvaknande på natten och vad det betyder här. Ska läsa den och studera den och lära mig mera om mig själv och mina inre organ.

I natt vaknade jag halv ett och sedan halv tre. Det betyder att jag har problem med min lever och min mjälte (jag har haft ont i levern/gallan ett par gånger de senaste veckorna samt anemi (vilket jag alltid har men nu är jag gravid också i sjunde månaden).