tisdag 25 februari 2014

Hemsk förstoppning efter att ha ätit glutenrik mat - vad ska jag göra?

Har ätit massor av bröd igen, makaroner och croissant. Nu är jag tillbaka till frukt, vatten och juicer och nötter, men det har gått över en vecka och jag har fortfarande inte kunnat gå på toaletten...

Vad ska jag göra?

Jag äter inte mejeriprodukter, men jag har ätit croissant senast igår morse. Jag har också ätit bröd, makaroner och friterade grönsaker i mjöl och ägg. Jag har också ätit ägg den här veckan. Och nu väntar jag otåligt på att förlösa mig från helvetet.

Trots att jag har en massa uppsatser att skriva och skolprojekt, samt ett hem att sköta, barn att hjälpa med läxor och laga mat och ta hand om min ofödde bebis hälsa, så funderar jag starkt på att vattenfasta och juice-fasta. Det betyder att jag kommer att vakna innan fajr, dricka vatten och/eller fruktjuicer, sedan inte något på hela dagen och sedan på kvällen äta dadlar och dricka vatten och/eller fruktjuicer. Tio dagar borde vara tillräckligt.

Jag har gråtattacker p.g.a. näringsbrist dvs. brist på aminosyror som bildar östrogen (dvs. pga. av att jag ätit bröd och makaroner istället för frukt, bär och nötter) och stress och jag vill inte få några sådana mer. När jag åt nötter och jordgubbar igår (yes, jag hittade det mitt i vintersäsongen) minskade det drastiskt och jag måste fortsätta att få i mig bär, frukt och nötter så det inte upprepas.

Att göra en detox är inte meningen just nu, utan bara att få igång mina tarmar igen. Jag klarar inte av att känna "förlossningsvärkar" utan att det är förlossning på gång, 10 veckor innan den riktiga förlossningen, p.g.a. förstoppning.

När jag började dricka färskpressad apelsinjuice flera gånger i veckan, och äta i snitt 1-2 bananer per dag försvann mina allergier. Jag tog samtidigt bort gluten och mejeriprodukter. Vid flera tillfällen har jag återkommit till glutenprodukter pga. brist på pengar och det märks direkt. När jag äter mejeriprodukter kommer sinusitis, förkylning och gaser i magen med en gång. När jag äter gluten blir jag totalförstoppad i mer än en vecka ja upp till tre veckor.

Fungus, t ex nagelsvamp och sinusitis, kommer av sulfur från kött, mjölk, gluten, kyckling, ägg och andra "fullvärdesproteinkällor" och därför äter jag inte heller mycket kött utan bara kyckling ibland, men mest ägg och ibland tonfisk. Jag är alldeles för hungrig för att inte kunna äta det och jag tar det långsamt (och det är billigare än frukt och bär - jag kallar det för fattigmansmat).

Men åter till min förstoppning. Jag läste en otroligt läsvärd artikel av en sjuksköterska som berättar om hur hon hanterar "poop" på sjukhus - lärde mig mycket där, t ex olika stadier av förstoppning och vad man gör åt det.

Sedan läste jag på Healthline om hur magen blir förstoppad. Vad orsakar förstoppning?

Tarmens jobb är att absorbera vatten och salt från mat och föra det genom matsmältningssystemet. Det skapar sedan avföring. Om avföringen är kvar i tarmen alltför länge, blir den hård och svår att föra framåt. Äter man fel orsakar man alltså förstoppning. Fiber och vatten är nödvändigt för att hålla avföringen mjuk.

Fiberrik mat är växtföda som kroppen inte kan smälta. Fiber kan komma i två former: lösliga och olösliga. De lösliga fibrerna löses upp i vatten och skapar en mjuk, gelé-artad avföring som går genom matsmältningssystemet. (När jag i princip bara åt frukt och bär i en veckas tid blev min avföring så).

Olösliga fibrer behåller sin struktur genom hela genomfarten. Dessa båda hjälper mot förstoppning. De förenar sig med torr, hård avföring, ökar deras vikt och volym medan de gör avföringen mjukare och lättare att passera genom rectum. Läs mer om detta här.

Saker som minskar på muskelsammandragningarna i tarmarna leder också till förstoppning. Mediciner, vitaminsupplement, brist på rörelse (ofta sittande eller sängliggande), för lite vattenintag och sulfur-rikmat som kött, mjölk och ost, minskar på tarmrörelserna.

Magen är den som är ägget och orsaken till de flesta sjukdomar (hönan), även om läkare påstår tvärtom. Man påstår t ex att diabetes, lupus, tarmsjukdomar, hormonproblem, hemorrojder, tyroiden är ORSAKEN, men jag påstår att det är tvärtom. När tarmarna inte fungerar optimalt är det de som är ORSAKEN till sjukdomarna. När tarmarna börjar tvättas rent ordentligt, kan näring tas upp optimalt och då börjar kroppen att läka alla möjliga saker allt från stroke, Parkinson's, lupus, IBS, hemorrojder, tyroidproblem (märks om du har kalla händer och fötter) och andra sjukdomar. Vi måste alltså alltid gå till roten av problemet och börja med den, inte behandla symptomen ("sjukdomarna")

Tyvärr räcker det inte med att äta en banan eller äpple om dagen för att hålla magen i trim. Det måste till mycket mer. Det räcker inte heller med att fasta så som muslimer gör under Ramadan. Ofta blir muslimer som fastar "modernt" med mycket mat på kvällen ofta sjukare än innan (även om de säger tvärtom) eftersom de inte "fastar" den riktiga fastan, dvs att hålla sig ifrån all sorts mat och bara hålla sig till frukt och bär (dadlar). Profeten Muhammad åt i princip bara dadlar under fasteperioden och that was it. Det är så den sanna muslimska fastan är.

Jag tänkte kompromissa eftersom jag är gravid och "sjuk" (=förstoppad) och därför vill jag dricka färskpressade juicer och vatten, samtidigt som jag fastar "muslimskt", dvs avhåller mig från mat och dryck från morgon till kväll. På morgonen tänkte jag dricka juicer och vatten (smaksatt av ilagd hel frukt) och på kvällen äta dadlar och dricka vatten (smaksatt av t ex hela frukter som jordgubbar, äpple, apelsin, banan).

Jag har flera dagar att ta igen sedan förra Ramadan och jag tror att det är bra om jag gör det nu.

Sedan börja om på nytt med att äta lösliga och olösliga fibrer.

Man behöver cirka 25-38 gram fibrer per dag. Men om man är ovan vid fibrer rekommenderas det att man lägger till 5% varje dag och inte 25 gram på en gång, för att undvika besvär.

Lösliga fibrer som formar gel-artad avföring saktar ner matsmältningen och gör att magen väntar med att tömma magen, vilket gör att du känner att du är mätt. Det hjälper om du är ofta är hungrig.

Källor för att hålla dig mätt och få en mjuk avföring är: Äpplen, apelsiner, päron, jordgubbar. Sedan nötter, linfrön, bönor, ärtor. Därefter blåbär, gurka, selleri och morötter och till sist havre och linser.

Dessa kräver vatten för att fungera bra för magen och oftast innehåller de i sig själva de mängder som behövs, åtminstone frukt och bär. Om du äter nötter, bönor, ärtor och grönsaker samt havre är det viktigt att dricka mycket vatten till förutom att tillaga det i vatten.

Olösliga fibrer har en laxerande effekt och skapar volym i magen. Dessa löses inte upp i vatten och ökar farten på vilken avföringen förs ut. Olösliga fibrer finns främst i grönsaker.

Källor för att öka farten på magen är potentiellt: frön, nötter, zucchini, selleri, broccoli, kål, lök, tomater, morötter, gurka, gröna bönor, mörka bladgrönsaker, russin, vindruvor, frukt och rotfrukter (t ex bakad potatis).

Frågan är om man behöver vatten, t ex som smoothie eller wokade eller ångade grönsaker, för att de ska gå igenom lättare i kroppen, eller om man bäst äter dem raw? Det rekommenderas t ex att man blötlägger valnötter för att aktivera enzymerna. Rotfrukter s k a kokas eller bakas innan och ska i n t e ätas råa. Men squash, kål, lök, tomat, morötter, gurka, gröna bönor, bladgrönsaker, russin, vindruvor och frukt behöver inte blötläggas eller tillredas innan utan äts som sallader eller dricks som juicer.

Om magen inte är van vid stora mängder fibrer, ska man bara öka 5% varje dag.

100 g (en kopp) broccoli eller blomkål ger bara 2g fibrer.
100 g kål ger 3 gram fibrer.
100 g hallon (en kopp) ger 7 gram fibrer, jordgubbar lite mindre)
100 g (2 koppar) romansallad ger 2 gram fibrer.
100 g selleri (1 kopp) ger 2 gram fibrer.
150 g kidneybönor (1 kopp) ger 11 gram fibrer.
100 gram svamp (1 kopp) ger 2 gram fibrer.
1 apelsin (130 g) ger 3 gram fibrer. Äter man 8 apelsiner blir det 24 gram fibrer.

Äter man detta varje dag får man i sig hela dagsbehovet av fibrer enligt RDI.

Så om jag dricker färskpressad juice varje dag, varför rör sig inte min mage då? Plus en sallad? Det borde ju vara tillräckligt? Vad är det som fattas? Kanske är det vatten, vilket jag dricker för dåligt och jag rör inte på mig (dvs jag tränar inte och går inga promenader)?

Det är därför jag vill dricka mer vatten och göra en vattenfasta/juicefasta för att göra min hårda avföring mjuk och elegant. Alla säger att man får diarré av frukt, men så är det i n t e för mig. Får jag diarré är det ett under och jag väntar otåligt på att det ska ske....

Här ges bra information om förstoppning som t ex att vi bör gå 2-3 gånger om dagen, inte i veckan. Han pratar också metaforiskt om sopor i huset o råttor, samt om hur mat blir till plack i tarmarna.


En annan idé är att använda bakpulver, eftersom den hjälper till att bryta ner protein i tarmarna. 
Aerobics och löpning hjälper magen att röra på sig. Promenader hjälper dåligt och städning likaså.