tisdag 4 februari 2014

Immunförsvaret, flavonoider, aminosyror och protein!

Många tror att LCHF-maten, högt proteinintag och fettintag, är den bästa för kroppen och hälsan, men de har fel. Det finns ett annat mycket bättre sätt - flavonoider. Det finns flera tusen olika sorters flavonoider men de brukar delas upp i sex grupper och dessa finns i plantor. De rikaste källorna är bär, te, vindruvor, potatis, choklad, många grönsaker och frukt.

Känner du att du inte klarar av att äta frukt och bär eller nötter, beror det på att du är översvämmad av syra som bildats från protein du intagit sedan tidigare (från kött, mjölk, bröd) och du kan börja med mat som gurka, sallad och kanske tomat om du tål det.

Flavonoider har potential att reducera influensor och minskar på inflammationer tillsammans med C-vitamin. Det finns inga kända bieffekter av flavonoider utom i något enstaka fall orsakad av catechin (te och äpple).

Vilka källor är bäst?

1. Blåbär

Tyvärr har inte alla tillgång till blåbär och det kan vara svårt att hitta dem eller så är de extremt dyra. Att leta efter produkter som processade juicer eller liknande hjälper tyvärr inte, utan man får hålla sig till tåls tills hösten kommer.

2. Tranbär och lingon

Tranbär och lingon kan också vara svåra att få tag på färska utanför säsongen, men njut av dem och försök att frysa in till vintern innan säsongen är över.

3. Bananer

Finns året runt och är en sorts bär full av flavonoider. Gott att äta och mättande. Kan äta minst tre om dagen utan problem. det höjer inte heller blodsockret.

4. Äpplen

Jag är inte så förtjust i äpplen, utom ibland. De måste vara riktigt goda, syrligt friska och ekologiska, annars brukar jag inte äta så mycket. Äpplen kan också orsaka feber, anemi (järnbrist) och hösnuva sägs det så läs på mer om äpplen och välj ekologiska.

5.  Apelsiner

Jag brukar äta 8-12 apelsiner i form av apelsinjuice varje dag. Det är en stor skillnad att dricka färskpressad juice och köpejuice, eftersom köpejuice är som vanligt vitt socker och försvagar immunförsvaret medan färskpressad filtreras och tas upp på ett helt annat sätt av kroppen och stärker immunförsvaret.

6. Grönsaker

Broccoli, lök, spenat och tomat är fulla av flavonoider och en sallad på dessa kan man allt unna sig ibland. Har du svårt att äta sallader, eller mat överhuvudtaget, drick apelsinjuice till så får du ner det.

7. Nötter och choklad

Man riktigt känner hur nötter och choklad har god effekt på kroppen. Men tänk på att choklad innehåller kaffein och att den nästan fungerar som en drog. Du märker dock att när du går över till större mängder frukt och grönt blir chokladsuget nästintill borta och du suktar inte längre efter den sockerrika kaloribomben. Däremot kan du känna att du behöver lite nötrik choklad ibland och varför inte, den är både järnrik och magnesiumrik och full av flavonoider.

8. Skippa alla tillskott

Tror du att tillskott av flavonoider hjälper kanske det gör det. Tankens kraft är stark, men samtidigt ska du komma ihåg att industritillverkade flavonoider är kemiskt tillverkade.

9. Protein och aminosyror

Kroppen behöver aminosyror för att bygga upp vävnader och celler. Kroppen tycker att det är jobbigt att göra om protein till aminosyror och föredrar aminosyror direkt från födan. Det svårsmälta proteinet från kött, fisk, ägg, gluten och mjölk skapar istället inflammation i kroppen som kommer från syran den skapar. Håll dig därför undan proteinrika källor och gå till aminorika källor istället. För stort intag av protein anses också vara särskilt skadligt av människor som inte kan få ut syraöverskottet genom svettning. Bara svettning tar bort syraöverskottet annars lagras det i kroppen och blir alla sorters sjukdomar mer eller mindre. Tränar du inte tre gånger i vecka och svettas ut det, kommer du med all säkerhet att bli sjuk (även förkylningar räknas). Proteiner innehåller mycket kväve och som bildar restämnet urea i levern som i sin tur måste rensas ut genom urinen. Bra källor är örter, kryddor, grässorter, bananer, annan frukt och grönt. Läs gärna mer om proteinmyten här: