torsdag 13 februari 2014

Ont i näsan - näsvingen - vad betyder det?

De senaste två-tre dagarna har jag haft ont i näsan, mer exakt min vänstra näsvinge, vilket jag sällan haft. Därför undrar jag nu vad det betyder?


Enligt detta schema är det min tjocktarm som jag har problem med och som antagligen håller på att luckras upp och renas på något sätt. Fast samtidigt har jag inte lyckats gå på toaletten på ett par dagar, trots att jag ätit frukt igen de senaste tre dagarna. Förra veckan hade jag slut på pengar och gick över till gluten och laktos igen, eftersom det var billigt och jag var hungrig, men nu kommer konsekvenserna - en värkande näsvinge.

Enligt schemat betyder det också att jag har problem med mjälten. Jag har visserligen anemi, det vet jag, jag är i sjunde månaden och tar inga järntabletter. Kanske har jag järnbrist? Men detta började för tre dagar sedan! Varför just nu. Jag har haft anemi hela tiden. Kanske har det förvärrats? Vad kan jag göra för att stärka min mjälte?

Vatten och juicer

Örtteer, persika, plommon, apelsiner, tomater, vattenmelon, selleri, gurka och sallad hjälper till att stärka mjälten.

Raw food

Äpplen, körsbär, blåbär, jordgubbar, apelsiner, morötter, selleri, paprika, gurka, sallad och broccoli är rika på vitaminer, mineraler och enzymer som avgiftar kroppen, stärker mjältfunktionen, stödjer matsmältningen och stärker immunsystemet. Det är viktigt att konsumera dessa i dess naturliga tillstånd eftersom tillagning av dem förstör dessa naturliga näringsämnen.

Ingefära

Att äta ingefära (indisk mat, mmmm) hjälper till att uppnå eller behålla en hälsosam mjälte. Ingefära är rik på zingibain, ett enzym som hjälper kroppen att smälta protein (gluten) och minska på inflammationer, stärka immunsystemet och detoxifiera processen.

Omega-3 i nötter och frön och svamp

Omega-3 är antiinflammatorisk och svamp är rik på betaglukaner, som kan öka antalet immunförsvarsceller i mjälten, vända eller minska på tumörtillväxt och minska risken för att utveckla cancer.