fredag 7 februari 2014

Bisköldkörteln reglerar kroppens kalciumnivåer



Har man svårt att filtrera sina njurar ska man ta sig en titt på paratyroiden/bisköldkörteln.

Paratyroiden reglerar kroppens kalciumnivåer

Paratyroiden är egentligen fyra små körtlar som sitter i halsen. De kontrollerar kroppens kalciumnivåer, Vitamin D-nivåer och fosfornivåer.

Paratyroiden reagerar på låga nivåer av kalcium i blodet och utsöndrar då PTH som är ett hormon. Även låga nivåer av magnesium kan få paratyroiden att utsöndra PTH, men väldigt lite magnesium i blodet gör att PTH slutar att utsöndras helt och hållet.

För lite magnesium ger njurstenar

För lite magnesium i blodet kan stoppa kalciumbalanseringen i kroppen - och frestar då på njurarna som måste ta bort överskottet.

För mycket kalcium, i form av tillskott i synnerhet, kan därmed leda till njurstenar (som består av kalcium)

Hur höjs kalciumnivåerna i blodet?

Varje körtel är lika stora som ett riskorn. Paratyroiden producerar ett hormon som kallas för paratyroidhormon (PTH). PTH höjer blodkalciumet genom att

1. bryta ner ben (där det mesta av kroppens kalcium förvaras) och orsaka kalciumfrisättning
2. öka kroppens förmåga att absorbera kalcium från mat
3. öka njurarnas förmåga att hålla kvar kalcium som annars skulle försvinna ut med urinen.

Varje gång man blir sjuk krävs kalcium eftersom den aktiverar immunförsvaret, läs mera om det här, och varje gång man äter måste bisköldkörtlarna jobba för att reglera nivåerna av kalcium i kroppen.

Blir du törstig av kalciumtillskott?

Tar man tillskott av kalcium måste bisköldkörtlarna jobba med tillsammans med njurarna för att få bort överskottet av kalcium som är farligt för kroppen. Tecken på för mycket kan vara svaghet och törst. Blir du törstig när du dricker sesammjölk eller vanlig komjölk?

Bisköldkörtlarna är din kalciumtermostat

Normala paratyroidkörtlar arbetar som en termostat i ditt hem för att hålla kalciumnivåer kontrollerade. När blodkalciumet är för lågt frigörs PTH för att få upp kalciumnivåerna upp till normala nivåer. När kalciumnivåerna är normala eller blir för höga, slutar paratyroiden att frigöra PTH. Kalciumbalansen är livsnödvändig för att normal funktion av hjärta, nervsystem, njurar och skelett.

PTH består av 84 aminosyror och ökar ett enzym som förändras till Vitamin D

PTH utsöndras av körtlarna som en polypeptid, vilket består av 84 aminosyror.
PTH ökar aktiviteten av ett enzym, som konverteras till den aktiva formen av Vitamin D.

Hyperparatyroidism - för mycket PTH ger för mycket kalcium i blodet

Hyperparatyroidism är ett medicinskt tillstånd som karaktäriserar av en överaktivitet i de paratyroidiska körtlarna. När dessa är överaktiva utsöndrar de för mycket hormoner. Som ett resultat ökar kalciumnivåerna i blodet, även när det inte är nödvändigt.

För mycket kalcium ger svaghet och ökad törst

Överflödigt kalcium i blodet, hypercalcemia, kan orsaka svaghet, trötthet, muskelvärk, illamående, förstoppning, ökad törst och ökad urinering.

[Läkare vet fortfarande inte rent vetenskapligt vad som är orsaken till hypertyroidismen. De brukar rekommendera att man tar bort paratyroiden. Detta är helt galet eftersom den naturliga, logiska förklaringen är att försurning av kroppen (acids från mjölk, kött, bröd m.m.) orsakar att paratyroiden sätter fart för att balansera kroppens ph, då mjölken, köttet och brödet sänker ph-et och kalciumet ökar ph-et. Varför kalkar man i sjöar tror du?]

Hypoparatyroidism ger minnesproblem och myrkänsla i händer och fötter

Hypoparatyroidism sker när paratyroidkörtlarna inte producerar tillräckligt med hormoner. Som ett resultat minskar kalciumnivåerna. Lågt blodkalcium orsakar myrkänsla i händer och fötter, trötthet, svaghet, muskelvärk, torr hy, sköra naglar, huvudvärk, depression och minnesproblem.

Glutenintolerans och låga nivåer av magnesium i blodet

Hypotyroidism kan ske som ett resultat av en autoimmun sjukdom - t ex glutenintolerans, cancerstrålningsbehandlingar och låga nivåer av magnesium i blodet. Tillståndet kan också komma efter kirurgiska ingrepp som förstör paratyroidkörtlarna. Behandling består av ökat kalciumintag och Vitamin D.

Mjölk, bröd och kött

Alla har vi fått rådet att dricka mjölk varje dag. Alla äter vi bröd till frukost, lunch och middag och kanske också kvällsmat.

Är man trött, förstoppad, går på toaletten ofta, har ont i musklerna, har ont i huvudet, minnesproblem (syns särskilt när man studerar) har man också ofta svårt att hantera laktos, gluten och svavel.

Din kropp är antagligen redan översvämmad av syra från dessa källor. Titta in i ögonen. Är det bruna, gula eller oranga, som cirklar nära pupillen, då är det sulfur från kött och mjölk som måste rensas bort.

Vit iris från mjölkprodukter

Är din ögon fulla av vitt, är det mjölkprodukterna som måste bort. Mjölk, kött och bröd orsakar att kroppens ph sänks, ända ner till 5, istället för kroppens optimala tillstånd 7,4. Man vill ha en basisk/neutral kropp.

Upp med ph-et och sätt fart på lymfsystemet

För att få upp ph-et måste man börja med maten och ta bort det som orsakar att kroppens ph sänks och sedan se till att lymfsystemet sätter fart. För att sätta fart på lymfsystemet som rensar ut svavel (Läs mer om vilket svavel här.) och syror finns ett sätt, att svettas.

Då kroppen ofta inte klarar av stressen som kommer av träning är bastubadning det näst bästa alternativet. När kroppen sedan har läkts tillräckligt (kan ta flera år) kan man börja träna (igen).

Solsemester eller svenskt dagsljus?

Man måste inte vara i solsken för att få i sig D-vitamin, det räcker med att vara ute i dagsljuset varje dag. Räcker ändå i dagsljus kan man komplettera med svamp och nötter.

Kalcium- och magnesiumrik mat från frukt

Kalciumrik mat är i n t e i första hand mjölk utan torkade fikon, dadlar, torkade aprikoser och plommon, apelsin och kiwi.

Magnesiumrika frukter är främst svarta vinbär, hallon, jordgubbar, vattenmelon, kiwi och grapefrukt. Se alltså till att göra en god apelsinsallad med olika frukter, bär och torkade frukter och nötter så kommer du snart att må mycket bättre. Läs mer om magnesium och zink här.

Nerver som rycker i ögat?

Se upp så att inte kalciumnivåerna blir för höga utan att balansera de med magnesium. Då kommer nerver i ögon att börja att rycka. Magnesiumnivåerna behöver ökas för att balansera kalciumet.

Dålig aptit är magnesiumbrist

Magnesiumbrist ger dålig aptit och irritation. Den slukas vid stress- och för mycket ljud. Bristen ger allmän svaghet och kroniskt trötthetssymptom. Man vaknar hela tiden och det rycker ofta i ansiktet. Man känner sig stel i kroppen och minnet är dåligt. Begär efter choklad vanligt vid magnesiumbrist.

Bönor, nötter, brunt ris och bladgrönsaker är de bästa källorna.  Läs mer om varför de flesta har magnesiumbrist här.

Tillräckligt med magnesium får man om man äter 10 rågade teskedar (malda nötter) av någon slags nötter t ex mandel och cashewnötter eller 20 tsk jordnötter (malda) eller någon slags böna. Eller 10 tsk kakao. Gör man mycket Raw food-smoothies är det lätt att få i sig magnesium.

Kan man få i sig för mycket magnesium?

Ja, och det yttrar sig ofta i att hjärtat slår långsammare, kroppens matsmältningssystem sätter fart i stället och vill göra sig av med det i form av diarré. Man får ofta lågt blodtryck och långsammare hjärtslag samt en känsla av illamående.

Har man redan problem med urinträngningar kommer kroppen vid för höga magnesiumintag att skada njurarna. Så man kan få i sig för mycket magnesium, även om matkällorna sällan är orsaken utan tillskotten.

Vinterinfluensan försvinner med frukt och persilja

På vintern kan det vara svårt att få tag i vissa frukter och grönsaker, men oftast finns det tillgång till apelsiner, grapefrukt, kiwi, nötter och torkade frukter och är man smart har man fryst in hallon och jordgubbar.

Tänk dig färskpressad apelsin eller grapefruktjuice till frukost och fruktsallad. Sedan under dagen kanske nötter, bär och frukt låter lockande. Kanske lite apelsinjuice till lunchen och middagen - et voilà, så har du ökat ditt immunförsvar en bråkdel och du slipper vinterinfluensan till på köpet.

Illamåendet och huvudvärken kommer försvinna liksom muskelvärken och myrkrypningarna

Om vi kan få tillbaka ph-et i kroppen kan vi också börja se att tröttheten försvinner, illamåendet går bort, huvudvärken försvinner, muskelvärken trollas bort, du slipper vakna mitt i natten av att gå på toaletten, du slipper myrkrypningar i kroppen (som också tolkas som reumatism ibland). Tänk vilket liv du kan leva om du blev frisk. Kanske kunde du starta ett café?

Sköldkörteln vs bisköldkörteln. 

Trots att dessa ligger nära varandra har de två helt olika funktioner. Sköldkörteln reglerar matsmältningen och bisköldkörteln kalciumnivåerna i blodet.

Öka intag av kalciumkällor - ta ej tillskott

Kalcium reglerar elektrolyterna i kroppen och nerverna, hur våra nerver pratar med varandra.

Hela hjärnan arbetar så att kalciumet flödar in och ut ur nervcellerna.

Kalcium är också det mineralämnet som får våra muskler att dra i hop sig, medan magnesium får de att mjukna. För mycket kalcium får hjärtat att dra i hop sig och magnesium hjärtat att pumpa ut blodet.

När vi mixtrar med tillskott rör vi till det i kroppen på oss. Det får arbeta övertid. Hjärtat stryker med och musklerna och hjärnan likväl. Vi måste se över vårt kalciumintag och magnesiumintag och vara mer försiktiga med tillskott.

Myrkänsla i händer och fötter

Om dina händer och fötter pirrar är det ofta för att kalciumnivåerna har sjunkit i blodet. Hjärnan kommer att bli förvirrad och man får hjärndimma och man känner sig både konstig och till och med förvirrad när man vill tänka klart och tydligt.

För mycket PTH skapar dålig sömn

Om man har för mycket PTH i kroppen kommer ens sömn att bli stört och man känner sig uttröttad och jagad och man blir irriterad och kan till och med känna sig överväldigad och ilsken. Depression och en känsla av att vilja stänga in sig en vacker sommardag är också en effekt av för mycket PTH.

Hur minskar och ökar man sitt PTH?

Det är låga nivåer av kalcium i blodet som reglerar hur mycket PTH som utsöndras och tillverkas. Vi tillräckliga nivåer av kalcium i blodet kommer PTH att sluta att utsöndras. Vid för låga nivåera av magnesium kommer PTH att sluta att utsöndras.

Om man äter för mycket kalcium och för lite magnesium kommer PTH att sluta utsöndras, men det kommer skapa problem.

För lite magnesium i blodet i jämförelse med kalcium

För lite magnesium leder till att metabolismen sänks och man blir lätt förstoppad (vid för mycket ökar den och leder till diarrér). Enzymproduktionen stannar upp och proteinsyntesen stannar upp, vilket påverkar PTH som är beroende av dessa.

Hjärtat dras ihop, men kan inte släppa taget, vilket leder till hjärtinfarkt.

Läkningen av kroppen stannar upp, då DNA och RNA-bildandet inte fungerar.

Levern slutar att rena kroppen, vilket påverkar ögonen (och man får problem med synen).

Immunförsvaret kommer att försvagas och man blir lättare förkyld och sjuk.

Kroppen kan inte ta hand om fettet ordentligt (magnesium är en antioxidant) och man börjar att gå upp i vikt och ruttna inifrån dvs. vi får cancer.

Vi måste alltså äta tillräckliga mängder med både kalcium och magnesium för att kroppen ska klara av allt den måste göra.

Fasta

Vid fasta reglerar kroppen sig själv och det är den effektivaste metoden för att reglera allt i kroppen. Ramadan är snart här, och måndagar och torsdagar är fortfarande bra att fasta på.

För mycket PTH leder till skört skelett

Om man tillverkar för mycket PTH kommer skelett och ben att utsöndra sitt kalcium i blodet som är för högt och man kommer till slut att få osteopenia eller osteoporosis. Detta leder till frakturor.

PTH utsöndras när man inte äter tillräckligt med kalcium. Det leder till njurstenar eftersom den håller kvar kalciumet i njurarna för att kunna använda i kroppen. Det leder också till att skelett och tänder blir urkalkade då kalcium måste tas någonstans ifrån. Äter man en kalciumfattig mat utsöndras också PTH eftersom kroppen behöver kalcium för att föra in näring i hjärnan, hjärta och muskler. Kalcium är avgörande för en god hälsa.

Kalciumkällor

Pumpafrön, nötter, mandlar, avokado, kokosnötskött, lök, selleri, broccoli, kinesisk kål, spenat, gröna bönor, jordärtskockor, okra, sparris, mullbär, päron, kål, fänkål
Magnesiumrika källor:

spenat, linfrön, okra, broccoli, basilika, dill, kakao, pumpafrön,
 mandel, pinjenötter, vattenmelon-frön, mynta, sesamfrön, solrosfrön
Ganska likartade källor eller hur? Det som skiljer de båda är att magnesiumrika källor är i synnerhet det vi kallar kryddor och örter. Bra att komma ihåg.

Kalciumets viktiga roll i kroppen

Vi måste ha i oss kalcium i kroppen varje dag. I princip. Vi måste ha i oss magnesium varje dag. I princip. PTH består av en massa aminosyror som vi får från främst bladgrönsaker.

Så om vi inte äter kalcium-magnesiumrik mat måste vi ha mer PTH som vi får från aminosyror och enzymer.

Aminosyrekällor:

Selleri, kokosnötter, kål, mandel, gojibär, spenat, papaya, lök, vattenkrasse
Hampfrön, sesamfrön, mynta, gurka, pumpablad, avokado,
sallad, ingefära, gröna bladgrönsaker, solrosfrön,
 alfalfagroddar, morötter, rädisor, granatäpple och quinoa.



Oavsett om vi äter nötter, frön, bladgrönsaker eller inte återkommer vi hela tiden till grönsaker och frukt. Vi behöver inte gluten och mjölk för att få i oss alla vitaminer och mineraler vi behöver. Det konstiga är att dessa gluten- och mjölkbaserade källor oftast är berikade med mineraler och vitaminer. Varför berika om vi redan har källor fulla av dessa mineraler och vitaminer? Nej, fram för mera Raw food.