torsdag 13 februari 2014

Torr hud och naturliga (ätbara) råvaror som foundation

När det är vinter, eller om man städar ofta eller sitter i en torr miljö, stressar mycket (vilket torkar ut kroppen snabbare då den går på högspinn - precis som en bilmotor som behövs kylas av med vatten) eller så, behöver man ofta ta hand om huden. Jag har verkligen inte gjort det eftersom alla hudkrämer jag försökt använda inte har hjälpt min "känsliga" hud. Min "känsliga" hud är i själva verket min kropp som försöker att avgiftas. Syraöverskottet vill ut och när man applicerar ytterligare "vanliga" lotionprodukter eller andra krämer med lågt ph-värde (ofta kring ph5 istället för hudens naturliga ph 7,4) blir det eksem och andra reaktioner. Jag har aldrig klarat av krämer. Jag klarade inte ens av att ta på ren olivolja på huden och huden kändes ännu torrar och stramare. Nu ska jag prova en blandning av glycerin och massor av olika oljor som foundation och andra lotionprodukter. Jag ska kosta på mig nästan 400 kronor för att få min hud att må bra igen. Jag jobbar med insidan men ska börja med utsidan as well.

Hittade en foundation som heter Flora Liquid Foundation - Natural Fair från Zuii Organic för 365 kronor. Det är myyyyycket pengar, men men.. vill må bra från alla håll och kanter.