lördag 15 februari 2014

Vattenfasta är den tuffaste fastan och effektivaste

Jag har funderat på att göra en vattenfasta, men vet inte riktigt hur jag ska kunna dricka mycket vatten. Jag googlade upp lite förslag och fann 5 vattendetox:


  1. Vattenbringare fylld med vatten och hela hallon, citron, äpple, kanel, gurka, citron och mint
  2. Vattenbringare med vatten och hela tranbär, citron jordgubbar
  3. Vattenbringare med bara vatten och citron
  4. Vattenbringare med vatten och äppelcidervinäger, gurka, mint, citron och cayennepeppar
  5. Vattenbringare med vatten och grapefruktskivor
Jag har sådana problem med förstoppning p.g.a. att jag ibland äter bröd trots att jag antagligen inte borde göra det. Jag vet inte om jag har gluten-intolerans, men jag undviker både laktos och gluten i den mån jag kan, ibland är jag dock så hungrig (och fattig) att jag inte klarar att avstå.

Men jag märker att jag har stora problem med förstoppning och det bästa är att dricka vätskor. Man kan dricka grönsaksjuicer, som är effektiva, men ännu effektivare är fruktjuicer och effektivaste är vattenfasta. Jag har försökt med fruktjuicer ett tag nu, blandat med bröd, frukt och vanlig mat. Men jag är fortfarande förstoppad. Jag tror att jag har stora problem med min mage och kanske till och med diverticulum, dvs utbuktningar i tarmen (IBD) och därför är det viktigt att jag gör sex saker:

  1. Börjar dricka mera för att vila tjocktarmen
  2. Döda bakterier, virus, jäst, myobakterier och parasiter
  3. Stärka magfloran med probiotika och prebiotika (t ex vitlök, banan och inlagd gurka)
  4. Ta Aloe Vera
  5. Få i mig tillräckligt med magnesium och kaliumrik mat, grapeseed, Q10 och omega-3 samt olivolja
  6. Ta reda på mer om neurogastroenterology.