tisdag 11 februari 2014

Vrålhungrig - äter croissant, dricker färskpressad apelsinjuice och chai

Det är frukost. Jag har inte ätit på länge och jag har ont i magen. Jag är så hungrig så jag kastar i mig två stora glas med färskpressad apelsinjuice, en liten kopp hemmagjord chai på fyra kryddor och te och äter en croissant. Efteråt har jag ont i magen ännu värre, och hungern har inte försvunnit. Ögat jag vaknat med känns dock lite bättre, inte så inflammerat. Tror det beror på citron och apelsinjuicen jag drack - snabbt och effektivt. Min högra njure gör ont, men inte levern/gallan som gjorde ont igår. Men magen värker fortfarande. Jag har inga sura uppstötningar i alla fall.

Läser om iris och iridologi på Internet och försöker att hitta någon information om det är någon skillnad på ögonen i olika världsdelar, då vi äter olika, men tyvärr hittar jag inte någon sådan forskning överhuvudtaget.

Kommer över en lista på 7 saker vi borde äta, men inte äter:

1. Kiwiskal. Jag visste inte att man kunde äta kiwiskal, men när jag såg hur RawfoodKristina skärde kiwin i slantar och behöll skalet på testade jag det också och otroligt nog var det riktigt gott.
2. Räkhuvuden - jag brukade göra en god räksoppa med cayennepeppar och räkskal som silas bort. Otroligt gott. Klickade i lite creme fraiche och voilá.
3. Apelsinskal - visst är det otroligt. När jag var liten åt jag ofta marmelad med apelsinskal, som var min favorit. Mina barn avskyr apelsinskalen, men jag älskar det. Apelsinskalen är fulla av kalcium och andra vitaminer och man kan riva det över kokade grönsaker om man vill, t ex gröna bönor eller sparris. Tyvärr äter jag inte sparris - borde göra det, de är nog goda
4. Bananskal - Dr Oz har precis rekommenderat att man kokar bananskal och dricker det som te. Det hjälper mot sömnproblem. Men bananskal hjälper också mot stroke och hjälper mot depression visar det sig i en studie i Taiwan.
5. Grönsaksbuljong - när vi kokar grönsaker ska vi helst låta buljongen användas på något sätt eftersom alla vitaminer och mineraler är kvar där. Varför inte göra soppa av allt?
6. Selleribladen är mer näringsrika än stjälkarna. De innehåller fem gånger så mycket magnesium och kalcium än stjälkarna. De är också C-vitaminrika och A-vitaminrika. Använd de i salsa tillsammans med persilja eller varför inte i soppa.
7. Broccoliblad - 28 gram ger 90 % av RDI av Vitamin A.

Igår såg jag en inspirerande video om hur en tonårsdotter med hjärncancer lyckades återfå hälsan trots att läkarna bedömt att de inte kunde göra någonting mer för henne. Hur? Genom att äta Rawfood. Läkarna säger att det är omöjligt att Rawfood-kosten har någonting med att hon återfått sin hälsa igen och lyckats återfå sitt liv igen, trots att scannarna visade hur cancern stoppades och gick tillbaka - mirakulöst!


Magen värker lite mindre nu efter en andra kopp med chai på kardemumma, kryddnejlika, svartpeppar, kanel, svart Lipton-te med citronsmak och socker. Har ett glas med apelsinjuice kvar att dricka om jag vill. Ska vila mig nu så får vi se om magvärken försvinner sedan.