tisdag 18 februari 2014

Zink-brist, järnbrist, lågt blodsocker och sömn

Torkade frukter, dadlar och nötter är zinkrika källor
och hjälper mot hudbristningar,
sömnen på natten och
piggheten på dagen. 

Zink och sömn

Igår tog jag zink- och järntillskott och gick och lade mig. Det gjorde att jag sov från nio till tre istället för att vakna upp klockan halv ett på natten och inte kunna somna om igen. Jag fick gå på toaletten 22 och kl 3. Jag kände mig också hungrig när jag vaknade, fast tröttare än vanligt.

Tranbär och sömn

Jag tog också tranbär på kvällen i form av kapsyler. Jag sov alltså längre än föregående dagarna, hela två timmar mer, med dessa tillskott.

Länken mellan zink, järn, socker, tranbär och sömn

Vad är länken mellan zink, järn, socker, tranbär och sömn?

Irisdiagnostik, hypofysen och hormoner

Innan jag går in på länken mellan zink och sömn vill jag bara nämna att i mina ögon, genom, irisdiagnostik, kan man se att jag har problem med hypofysen. Den skulle behöva stärkas.

Hypofysen

Hypofysen är en körtel som sträcker sig från hypotalamus via stjälk.


  • Hypotalamus reglerar hypofysens aktivitet och hypotalamus påverkas i sin tur av andra hjärncentra. 
  • Hypofysen påverkar själv andra organ i kroppen, utveckling, tillväxt och reproduktion.
  • Tumörer i hypofysen är ovanliga men förekommande. 
  • Ett vanligt symptom är synstörningar, eftersom hypofysen går nära synnervskorset. Dessa tumörer ger en hyperproduktion av hormoner vilket kan ge upphov till sjukdomar som Cushings syndrom och akromegali. Dessa tumörer brukar behandlas med kirurgi och läkemedel (mot svamp).

Cushings syndrom, kortisol och binjurarna

Cusings syndrom innebär en överproduktion av kortisol i binjurebarken. Den kännetecknas av fettanhopningar över ansiktet, nacken och bålen, bildning av blåröda bristningar i huden, blodtrycksförhöjning och menstruationsrubbningar.

Glukokortikoider ger viktuppgång

Ofta medföljer känslostörningar och man drabbas av melankoli. Man får också på grund av de ökade glukokortikoiderna oväntad viktuppgång, där kroppsfettet placerar sig på buken (bukfetma) och ansiktet (månansikte) och "buffalo hump", det vill säga en fettknöl på nackens nedre del.

Glukos ger ökade kortisolnivåer och bristningar

På grund av de ständigt höga glukosnivåerna i blodet utsöndras insulin oftare och i högre halt. Det kan leda till insulinresistens och typ 2 diabetes. De ökade kortisolnivåerna kan leda till minskat immunförsvar. Huden blir skör och svårläkt och man har ofta striae på buken, låren, höfterna (blå/röda/lila bristningar). Hos vuxna kan Cushings leda till benskörhet.

Humör och minne påverkas av hormoner

Humöret påverkas med labilitet, irritabilitet, depression, panikattacker, paranoia och ibland psykoser. Minnesstörningar är också vanliga och koncentrationsförmågan minskar, man känner sig orkeslös och flyr gärna bort i tanken. Ofta minskat libido.

Detta behandlas med svampmedel.

Reflektion

Intressant!

För om det behandlas med svampmedel, så betyder det att kroppen är försurad och att den behöver avgiftas. För övrigt verkar nästan alla symptom stämma in på mig. Humör, trötthet, orkeslöshet, utseendet, även om det börjar förändras osv.

Vad kan hjälpa min hypofys?

Nu till vad som skulle kunna hjälpa min hypofys.

Zink viktigt för hypofysen

Fram till nu har man funnit mer än 70 enzymer som är beroende av zink. Nästan alla ämnesomsättningsprocesser är också det. Det samma gäller hormonproduktionen i hypofysen, sköldkörteln, könsorganen och bukspottkörteln.

Vi har alltså hittat en mycket viktig nyckel för att ta hand om vår hypofys och stärka och läka den.

Zink omvandlar makaroner till energi (ökad mängd zink krävs vid högt intag av stärkelse)

Zink ingår i de enzymer som främjar transporten och utforsling av koldioxid, och i amylas som omvandlar stärkelse. (Jag äter fortfarande potatis, ris och grönsaker, men tidigare bröd - nu är jag på bättringsvägen sedan ett par månader tillbaka).

Tunt hår tecken på zinkbrist

Vid syntesen av RNA och DNA och proteiner medverkar zink aktivt. Vi behöver alltså mycket zink i vår kost. Zink bildar ben och läker sår, men hjälper också till att stärka naglar och hår. Vi kan alltså se på våra naglar och hår om det ser friskt ut. Oftast märks det lättast på naglarna, som är hela och starka utan märken.

Zink viktigt för bra blodvärde och högt Hb

Immunförsvarets viktigaste organ, thymus är beroende av zink. Samtidigt är zink en viktig del i cellerna andningsenzymer och en förutsättning för utnyttjandet av järn och bildandet av blod. Har man anemi kan det vara en god idé att inte bara komplettera med järnrik kost utan också zink. Man glömmer lätt att vitaminer och mineraler samarbetar och är beroende av varandra.

Zink motverkar striae dvs hudbristningar

Zink är särskilt viktigt i ögon och huden på utsidan, men på insidan är den otroligt viktig för hypofysen, binjurarna (adrenal fatigue), sköldkörteln, levern och njurarna. Det rekommenderade intaget av zink, varje dag, är mellan 7-9 mg. Ammande behöver ännu mer, 11 mg.

Tecken på zinkbrist

Eftersom zink är så viktig i kroppens metabolism uppstår det snabbt obalans i kroppen vid brist på den.

  • Tecken på brist är eksem, 
  • mjäll, 
  • vita fläckar på naglarna, 
  • apati, 
  • dålig inlärningsförmåga, 
  • depression, 
  • aggression, 
  • anemi (järnbrist och blodbrist), 
  • matsmältningsbesvar, 
  • diabetes, 
  • nedsatt motståndskraft mot stress (och deadlines), 
  • trötthet, 
  • stor mottaglighet för infektioner, 
  • njur- och leverbesvär (vaknar på natten vid halv ett eller kissar ofta), 
  • cancer.

Zinkrika källor

Zink finns i rödbetor, morötter, solrosfrön, pumpakärnor och ärtor. Man kan även hitta det i potatis och banan. Eftersom vi behöver nästan 10 mg zink varje dag behöver vi äta mycket av dessa. Grönsaksjuicer på rödbetor låter väl gott, eller varför inte äta mer inlagda rödbetor? Rostade jordnötter innehåller 6,6 mg per 100 g, vilket är väldigt mycket zink. Nästa gång du är sugen på snickers är det säkerligen zink och järn du är ute efter. 100 g pumpafrön eller sesamfrön ger också höga intag av zink, hela 7.5-7.8 mg, nästan hela dagsbehovet av zink.

Zink och sömn

Men vad har zink för samband med sömn?

En grupp italienska forskare testade hur tillskott av melatonin, zink och magnesium påverkade sömnlösheten.

Melatonin produceras av dagsljus

Melatonin har ett nära samband med cyklerna av vakenhet och sömn och kroppens produktion av hormonet minskar med åren (och säkerligen med försvagade inre organ och därmed vid olika sjukdomstillstånd som ex. fibromyalgi).

Melatonin produceras normalt när man utsätter sig för dagsljus och är man inte ute, produceras inte tillräckliga mängder.

Zink krävs för tillverkning av melatonin

Zink och magnesium är båda mineraler som man behöver för att kunna tillverka melatonin. Zink förbättrar humöret och magnesium hjälper kroppen av slappna av. Kombinationen av alla dessa tre förstärker varandra, vilket leder till bättre sömnkvalitet.

Läs mer om studien här.

Vi har alltså fått ett bra svar redan här. Zink krävs för god metabolism och äts snabbt upp av kroppen när man äter mycket kolhydrater och stressar mycket. Zink är också med vid bildandet av melatonin, som är sömnpillret för kroppen och nu vet vi att zink är viktigt för en god sömn.

Men järn då?

Järn

Som nämnts ovan är zink viktigt för att kroppen ska kunna bilda hemoglobin. Zink bildar alltså inte bara hormoner och sömnpillret melatonin, utan hjälper också kroppen att kämpa mot anemi och trötthet på dagen.

Järn och malabsorption

Järn behövs för att bilda hemoglobin, Hb, i de röda blodkropparna som transporterar syre från lungorna ut i kroppen och den tas normal från maten i tarmen. Fungerar inte tarmen optimalt t ex vid gluten- intolerans eller dylikt och man får för lite järn i sig, kan blodbrist, för lågt Hb-värde, utvecklas.

Järnbrist utan blodbrist uppstår när järnförråden är tomma men Hb-värdet är normalt. Tänk på att bebisar ofta får järnbrist efter 6 månader då deras förråd är slut (varför det är viktigt att ge de katrinplommon, aprikoser och andra järnrika frukter redan vid 4 månaders ålder).

Järnbrist beror på stress (och låga nivåer av zink)

De som är gravida eller stressar mycket har ofta järnbrist. Även träning är en form av stress på kroppen. Ofta märker man av järnbristen genom oändlig trötthet och koncentrationssvårigheter. Man orkar inte med en hel dag på jobbet. Ofta känner man sig andfådd i trapporna, kanske yrsel när man ställer sig upp, huvudvärk när man kommer hem från jobbet och hjärtklappning (eftersom hjärtat inte får den näring som den behöver).

Järnbrist beror på låga vattennivåer och C-vitaminnivåer

Har man också aptitlöshet kan det bero på järnbrist, men snarare är det nog så att man vill ha järnrik mat som t ex choklad (100 g mörk choklad ger nästan hela dagsbehovet) eller godis som liknar de frukter och bär som är järnrika, t ex geléhallon, och lakrits. (200 g lakrits ger hela dagsbehovet av järn)

Äter man en kost rik på grönsaker är det inte så svårt att få i sig järn. Däremot är det svårt att få i sig zink om man inte äter nötter och C-vitamin om man inte äter frukt. Därför måste man kombinera grönsakerna med frukt och nötter.

RDI

Det rekommenderade dagliga intaget av järn är 14 mg. Det får man lätt i sig om man äter 100 g pumpafrön, eller om man som jag föredrar sesamfrön. Äter man 200 g pistaschnötter får man också i sig hela dagsbehovet av järn. Så nu behöver ni inte äta ko för att få i er järn och ni behöver inte bli ledsna om barnen föredrar choklad, sesambars och lakrits framför makaroner (som nästan inte innehåller någonting förutom massor av insulinhöjande kolhydrater)

C-vitamin

Vill man ha grönsaker, som variation på dessa söta saker, är brysselkål, broccoli, torkade aprikoser och mandel bra alternativ. C-vitaminrika grönsaker, juicer, frukt och bär ökar järnupptaget, surkål fördubblar det.

Vill man dricka te bör man göra det på kvällen eftersom te hämmar järnupptaget och därmed gör en trött.

Så vad ska jag äta för att hjälpa min sömn?

Jag har konstaterat att zink behövs för en god produktion av melatonin som är sömnpillret för oss. Lågt intag av zink och C-vitamin bidrar även till trötthet under dagen, trots fullgod sömn på natten. Därför behövs det att vi äter zink, järn och C-vitamin för pigga dagar och bra sömn på natten.

Zinkrika varor:

Sesamfrön/bars (Zink)
Jordgubbar (C-vitamin)
Färskpressad apelsinjuice (C-vitamin)
100 g rostade jordnötter (
200 g pistaschnötter
Grönsaksjuicer på rödbetor och morötter
Broccoli och brysselkål om man blir trött på ovanstående (gärna med smör till)

Vilken festmåltid!

Har du bristningar är det ett stort tecken på zinkbrist och du har säkerligen även svårt att sova på natten och är trött på dagen. 

Socker, kolhydrater och zink

Som jag ovan konstaterade så ökar förbrukningen av zink när man äter mycket kolhydrater. Därför är det av stor vikt att man undviker att äta bröd, socker, makaroner, ris m.m. då det minskar på zinkförrådet i kroppen och därmed påverkar man sömnen och piggheten på dagen.

Problem

Problem uppstår bara om man väljer sockerrika alternativ, som köpt apelsinjuice, kexchoklad och Snickers. Välj råvarianterna så kommer du må bättre, inchallah.

Socker

Socker har en förmåga att öka kolesterolet i kroppens blodkärl. Kolesterolen försöker att laga kärlen efter sockrets framfart. När man som insulinöverkänslig inte längre kan öppna upp cellerna för att föra in energin, ligger sockret kvar i kärlen och gör mer skada. Kolesterolet kämpar för att laga kärlen och det är av denna anledning som man funnit kolesterol på skadade blodkärl, inte för att det är kolesterolet som skadar kärlet (sockret skadar kärlet).

Reparation av kroppen på natten med hjälp av zink

Kroppen lagar sig bäst mellan 21-02 på natten och sover man då blir man snabbare frisk. Sömn, mat, mindre socker (kolhydrater och rörsocker), gluten, laktos är tillsammans med ökad rörlighet och bastubad, den bästa medicinen för en snygg kropp och själ.

LCHF och sömn

Lågt blodsocker

Om man äter för lite socker, och man utesluter kolhydrater helt, även sallader och frukt, då är det svårt att somna.

Hunger och sömnproblem

Hunger ger en sänkt sockerhalt i blodet och därför är det viktigt att inte gå till sängs hungrig. En proppmätt mage kan ge andra sömnproblem. Vad ska man då äta på kvällen för att sova ordentligt på natten?

Lågt blodsocker och stresshormoner

Kroppen reagerar på lågt blodsocker med att skicka ut stresshormoner, som i sin tur höjer blodsockret bland annat genom att frisätta socker från levern ut till blodbanan. Därför vaknar man i princip alltid av en känning.

Alkohol

Däremot fungerar inte detta system, att man vaknar av en känning, om man ätit någonting som blockerat levern, t ex alkohol, då den inte längre kan frisätta sockret till blodet (då den är fullt upptagen med att avgifta alkoholen). Därför finns det risk att få ett mycket lågt blodsocker som kroppen inte själv kan häva.

Levern, sockernivåer och sömn

Att ha en optimalt fungerande lever är alltså a och o för att blodsockret ska hållas stabilt under natten. Hur får man en optimalt fungerande lever? Behöver jag avgifta den? Det är antagligen därför som man vaknar under natten, eftersom levern håller på att avgiftas och därför inte kan förse kroppen med sina reservförråd av socker, så man sover lugnt hela natten.

Avgifta levern för bättre sömnkvalitet

Det första man ska göra är att ta bort saker som påverkar levern. Processad mat (t ex köpejuicer), Alkohol, koffein, mediciner, kemikalier (i mat och för hygien), rök (använd luftrenare), artificiella sötningsmedel i mat, vitt socker (och stärkelserik mat som t ex makaroner, ris, bröd, bönor och potatis) och orent vatten (använd kolfilter).

Men om man gör det kommer man att sova bättre då?

Ofta känner man sig hungrig när man tar bort makaroner, ris och potatis. Så vad ska man äta istället som hjälper sömnen?

Tänk guacamole till grönsallad och grapefruktjuice samt grönt te efter maten och kanske lite citronmandlar med gurkmeja.
  
Läs gärna mer här om denna "sömnmat". 

Tranbär som sömnpiller?

I Sverige har vi lingon, men tranbär har blivit populärt tack vare Thanksgiving i USA. En ny studie av forskare vid University of Massachusetts-Dartmouth har funnit att ämnen i tranbär kan blockera cancer i lungor och tarmar men även leukemi. Man isolerade proantocyanidin från tranbär och testade det på flera olika tumörceller. Tranbären minskade drastiskt på utvecklingen av cancercellerna. 

Så att lägga till tranbär i sina färskpressade juicer kan säkerligen hjälpa till att stärka kroppen, men för att förstärka sömnen är det inte tranbären vi ska tacka. 

Tranbär bra för njurproblem (om man vaknar för att kissa på natten)

Tranbären är bra mot karies och plack, magsår och urinvägsinfektioner. Men om man vill ha god sömn är det melatonin vi ska leta efter och det finner vi inte i mat utan det bildas när vi utsätter oss för dagsljus. Melatonin hjälper en också mot oro och huvudvärk som kan vara ett hinder för att sova bra på natten.