fredag 7 mars 2014

Njurarna mår bättre (efter gluten togs bort) - nu vill jag få bort värken från Ischias

Jag har skrivit om gluten och njurarna och hur dessa hör ihop i tidigare inlägg. Eftersom njurarna inte värker längre, så vill jag fokusera på att få bort min ischias. Hur gör jag det?

Ischias är smärta från nedre delen av ryggen som strålar ut i ena benet och ända ned i foten. Ryggsmärta och ischias förekommer ofta samtidigt, då talar man om lumbago-ischias. Orsakerna är i huvudsak två. Falsk ischias (funktionella störningar) och diskbråck (strukturella förändringar).

Falsk ischias går ner till knäet och är mer lättbehandlad än diskbråcks-ischias. Falsk ischias har orsaker relaterade till felbelastning av rygg, bäcken, höft, knä eller fot samt muskelsmärta.

Diskbråcks-ischias är en stark, utstrålande smärta i benet, när du hostar, nyser eller försöker böja ryggen. Diskbråck är en sprickbildning i en mellankotskiva (disk) med utgjutning (bråck) av diskens inre kärna som trycker till ischiasnerve. Vid förstadier till bråck kan man se buktningar på disken som oftast är relaterade till funktionella orsaker.

Diskbråck ger inte alltid smärta. Diskbuktningar ses hos nästan hälften av befolkningen medan cirka 25% av befolkningen har diskbråck utan korrelation till smärta. Om man har svårt att kontrollera urin eller avföring, om man tappar känsel i underlivet, känner sig vinglig och inte känner var man har fötterna, eller om smärtan stårlar ut i bägge benen ska man uppsöka akuten.

Att förebygga ischias - går det?

De vanligaste rekommendationerna är att man rör på sig regelbundet i form av någon träning. Det hjälper också när man vill bli av med ryggvärk. Att träna mag- och benmusklerna så att man avlastar ryggen är också viktigt. Men att träna magmusklerna allena är helt onödigt, det hjälper inte. Man måste ändra på sin kost, så att man inte längre får förstoppning och se till att man går ner i vikt, då kommer det att hjälpa.

Eftersom jag får förstoppning av gluten är gluten en stor anledning till att mina magmuskler är omgivna av fett. Fettet är där för att skydda mina organ. Det mesta fettet sitter på magen. Eftersom mina magmuskler är så svaga på grund av allt fett, som kommer av gluten-inflammerad tarm och kost, så är det inte konstigt att jag har ischias. Jag får helt enkelt se till att äta bra, gå ner i vikt och röra på mig så att jag stärker de muskler jag ändå har.

Smärtstillande är det bra?

För vissa som vägrar inse att kosten har stor betydelse för ischias är smärtstillande bra eftersom det hjälper en att hålla igång, vilket hjälper en att röra på sig, vilket hjälper en att gå ner i vikt. Är man glutenintolerant och äter gluten är det förstås gluten som är orsaken och ska bort eftersom kroppen attackerar sig själv och bryter ned sig själv

Om man uppsöker vården - vad gör de då?

Om man uppsöker vården rekommenderas du läkare, sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor. Terapeuten tar din sjukdomshistoria, undersöker ryggen, tar reda på orsakerna (!) till smärtorna och behandlar med TENS och kiropraktik.

Kiropraktik behandlar felbelastning i lederna med mjuk manipulation och mobilisering. Rörligheten ökar i det stela området av ryggen, felbelastningen minskar och smärtorna avtar snabbare än utan någon behandling.

Min egen rekommendation

Min egna rekommendation är att se till att utesluta mat som försurar kroppen. Försurningen gör kroppen hård, stel och orörlig vilket leder till muskelbristningar, benbrott och diskbråck. Försurningen försvagar skelettet eftersom den drar ut kalcium från det och orsakar benskörhet i rygg och ben.

Glutenintolerans och ischias

Glutenintoleranta kan inte smälta gluten. Proteinet färdas genom matsmältningskanalen och på dess väg förstör den luddet i tarmen, den del av tarmen som samlar upp all näring från maten. Fortsätter man äta bröd, kakor och annat innehållande gluten kommer man att förlora förmågan att ta upp näringsämnen från tarmen. (Det sägs att tarmen hos en frisk person motsvarar en hel fotbollsplan där näring kan tas upp, medan det hos en glutenintolerant motsvaras av ett ishockeymål eller mindre).

När man pratar om glutenintolerans brukar man säga att det leder till en mängder av hälsoproblem. Det man glömmer att nämna är att alla hälsoproblem har i princip samma rot, men att det kan ske olika stadier beroende på hur långt man gått och varit glutenintolerant utan att veta om det.

Det första är att man får Celiac som är en autoimmun sjukdom. Näringsämnen tas inte upp i kroppen och därtill attackerar kroppen sina egna organ, som försöker göra sig av med "inkräktarna" dvs gluten. Får man inte i sig näring blir man trött. Kroppen kan inte heller producera tillräckligt med blod och mjälten försvagas på grund av näringsbristen vilket leder till anemi.

Nästa steg är ytterligare trötthet och man börjar känna sig omotiverad, ledsen, uttråkad, trött och orolig. Hjärnan börjar påverkas påtagligt eftersom den inte får någon näring, varken i form av glukos, fett eller vitaminer, mineraler och antioxidanter. Det gör att man börjar käka en massa sockerrika saker och dricka sockerrika drycker, och använda sig av andra stimulantia. Man kan till och med börja ta olika droger - kaffe, te, LSD och dylikt.

Man kanske söker vård för man tror man har ADD eller ADHD, men egentligen är ADHD och ADD ett symptom på näringsbrist.

När inte magen fungerar längre, blir den förstoppad. Man brukar tala om IBS. Sedan kommer nervstörningar i kroppen, t ex ischias osv. Skelettet blir skört, fett bildas ofta i magen och man tappar magmusklerna och ryggmusklerna som håller upp diskarna i ryggraden.

Sedan får man kronisk värk som kan yttra sig som fibromyalgi, reumatism e.dyl.

Brukar man ta paracematol för värk och feber så bör man veta att paracetamol är en anti-inflammatorisk medicin som tar bort inflammationen i kroppen ( i det här fallet gluten).

Det är inte säkert att inflammationen beror på gluten, det kan vara mjölk, kött, kolsyrade drycker, socker och andra försurande matvaror som är orsaken, men är man glutenintolerant är det i första hand gluten.

Motivation och mål

Jag har under lång tid med kronisk trötthet och värk, på grund av gluten och mjölk, haft tid att drömma. Nu känner jag att jag faktiskt kommer att få tillbaka min hälsa och samtidigt få styrka, uthållighet och mental skärpa för att faktiskt göra det jag vill i livet. Hittills har jag inte orkat det.

Negativa känslor och kyla skapar inflammation

En ytterligare sak jag tänkt på är att känslor påverkar kroppen. Negativa känslor försurar kroppen medan positiva hjälper en. Eftersom man varit så trött och sjuk så har man samtidigt närt sig med negativa känslor, men nu verkar det som det finns hopp och glädje. Allt skedde i och med att jag gick över mer och mer till frukt och bär och uteslöt gluten om och om igen, medan kroppen började ta upp näring igen.

Kyla är också en sak som försurar kroppen och som leder till inflammation. Värme är bättre för kroppen.

Stekt potatis och ägg istället för makaroner

Visserligen vet jag att jag kommer att bli förstoppad av stekt potatis och ägg, men jag kommer åtminstone inte att skada kroppen som jag gör när jag äter glutenrika makaroner. Att dricka cola till är också försurande och inflammerande, men hellre det just nu än att äta glutenmat.