fredag 7 mars 2014

Örter, detox och naturlig, skön sömn varje natt! Går det?



För att stärka kroppen extra mycket har jag tänkt att använda örter tillsammans med frukt och bär. Jag utgår ifrån kinesiska matcykeln. Se tidigare inlägg.

23.00-01.00 samt 01.00-03.00 Gallan och levern

Jag brukar vakna på natten vid halv ett, vilket är levertiden, då lever sätter igång att avgifta sig. Jag har antagligen problem med levern på något sätt. För att hjälpa den på traven vill jag äta sådant som stöttar avgiftningsprocessen ytterligare och stärker levern.

Alfalfa avgiftar kroppen och levern och är basbildande. Den stöttar även hypofysen i hjärnan som producerar en massa viktiga hormoner.

Blåbär är antioxidantrika, stöttar lever och ögon, är tonifierande för hormonkörtlar och stärker immunförsvaret. Jag har haft stora problem med suddiga ögon och jag längtar efter blåbärssäsongen. Vill du stärka dig med ett trippelverkande ogräs? Du vet säkerligen vilken jag pratar om?

Maskrosen. Maskrosen är galldrivande och stimulerar levern, så slipper man vakna på natten vid ett-tiden. Den är bra vid matsmältningsbesvär och stimulerar även njurarna, gallblåsan. Därtill är den basbildande. Det visste du inte? Kanske det är dags att studera vår kära maskros lite bättre och göra te av den nästa gång? Maskrosen räknas som en av de 15 viktigaste överlevnadsvildväxterna. De behöver kokas i cirka 15 minuter innan de kan förtäras. Bladen är dock förtärbara färska och är fulla av Vitamin C.

För att slippa vakna mitt på natten ska jag försöka använda myrten/vaxpors. Vaxpors stöttar levern och gallan, är bra mot diarré (för den som lider av sådant), men också gulsot. Den är läkande för kroppen.

Även Verbena/Järnört är kramlösande, urindrivande, galldrivande, lugnande och bra mot gulsot.

03.00-05.00 Lungorna

Har du liksom jag problem med mage och tarm, men också urinvägar och kanske har du problem med andning, eftersom du rör på dig för lite? Då är "marshmallowörten" läkemalva en bra idé att ta varje dag. Den är bra vid irriterade slemhinnor i mage och tarm och urinvägar, men den rensar också upp i lungorna och luftvägar och gör det lättare för oss att andas. Den är trippelverkande med andra ord.

05.00-07.00 Tjocktarmen; 13.00-15.00 Tunntarmen; 21.00-23.00 Tjock-, tunntarm och magen.

Jag har varit förstoppad under hela mitt liv i princip. Till och med när jag dricker mängder av fruktjuicer och vatten sätts de inte igång. Jag har stora bekymmer med att äta gluten och laktos och jag har säkerligen stora fickor i tjocktarmen som jag vill ska läka. Därför vill ja ha någonting som är slemhinneläkande för magen och tarmen, som stimulerar tarmrörelserna, är renande och bra mot tarmdysbios och det är aloe vera.

Sedan vill jag också ha någonting som binder och absorberar toxiner, kemikalier (tänk vad mycket som är i kolsyrade drycker och annat man sätter i sig), radioaktivitet och som löser plack i tarmen. Mirakelkuren är bentonitlera, vilket, låter som betonglera, så jag är mycket skeptisk till den. Jag får söka vidare på den även om jag har lite inspiration från J.B. Lidingö.

Kanel är bra mot dyspepsi, gasbildning, dålig matsmältning, illamående/kräkning och balanserar blodsockret. Kanelte låter väl lockande?

Ytterligare en bra ört mot kramp, kolik, spända magnerver är kattmynta. Istället för paracetamol kan man ta kattmynta. Tyvärr (eller är det bra?) är den fridlyst och kan därför inte plockas när den blommar i juli-augusti.

Ytterligare en mycket bra kur är den havslevande brunalgen kelp. Den stimulerar sköldkörteln men ökar också energi- och ämnesomsättningen vilket är bra för artärer, naglar och håravfall. Den rensar också kroppen från strålning. Vilken mirakelkur!

Ytterligare en kämpe mot våra inkräktare i magen; Nejlikan är bra mot parasiter och bakterier. Den stimulerar matsmältningen och är bra vid illamående, kräkning och ledsmärta.

Ännu en magmedicin som eliminerar toxiner från mag- och tarmkanalen är bulkmedlet, fylld med lösliga fibrer; pepparmyntblad. Kanske det är därför pepparmynta är oemotståndlig när man köper halstabletter eller tuggummi i affären? Pepparmyntblad är utrensande och absorberar toxiner.

I kombination med psylliumfrön (husk) stöttar man tjocktarmen. Psylliumfrön motverkar kolit, hemorrojder och sår eftersom det är vattenlösliga fibrer som eliminerar toxiner från mag- och tarmkanalen. Man behöver knappt äta något med alla dessa örter (!).

Pumpafrön är inte bara fyllda med massor av vitaminer och mineraler, utan den avgiftar också magen och tarmarna. För den som vill veta är den bra för prostatan och levern också.

Ännu en stimulant för magen och tarmen, men som rensar slaggämnen extra effektivt är rabarberroten. Rabarberroten fungerar laxerande och aktiverar även lever- och njurfunktionerna i kroppen.

Ännu en slemhinneläkande ört, som också stöttar njurarna är barken från röd alm. Den är dock väldigt dyr att köpa. Tänk vad bra man ska må efter man slutat med gluten och börjar ta hand om sin mage lite extra mycket!

En annan matsmältningsört, som också mildrar gasbildning och är bra mot bakterier, svamp och virus, är salvia. Kanske är det dags att inte bara ha den som prydnadsväxt längre?

En otroligt viktig kur är fruktbägaren från svart valnötsskal. Den rensar ut parasiter, är bra mot ringorm, diarré, svampinfektioner och syresätter därtill blodet.

Ännu en vanlig ört, som många älskar att använda i matlagning är timjan. Tänk vad du hjälper dig själv och ditt immunförsvar när du kryddar med den. Timjan stimulerar tymus, är antiseptisk. Den motverkar svamp, bakterier, parasiter. Har du stressat för mycket och fått huvudvärk, då kanske det är därför du vill ha timjandoftande potatis? Har du ofta hosta? Ta timjan i maten! Timjan. Mmm.

En okänd kur som fungerar laxerande (lyssna nu alla med förstoppning) är våtnarvVåtnarven är bra mot hemorrojder, reumatiska besvär, hudsjukdomar och astma och har funnits i hela Sverige sedan Medeltiden.

Ytterligare en stjärna som alla älskar är vitlöken. Vitlöken är ett naturligt antibiotika. Den är bra mot virus, svamp, bakterier, parasiter och stöttar därtill goda bakterier, vilket gör den till prebiotika också (istället för att äta mjölkprodukter med tillsatt "kultur").

23.00-01.00 Gallan

Jag har haft sådana problem med värk under högra revbenet, i synnerhet efter jag ätit pommes frites och kyckling. Vad kan stimulera mina galla och inflammation i denna, samt ta hand om mina leverproblem, mjältproblem och mage/tarmstörningar? Jo, det finns en mycket effektiv kur med berberis eller som den heter på svenska, surtorn. Den kommer från Iran, Turkiet och Kaukasus. Berberis växer som buskar i Sverige, men det finns många olika sorter.

En annan mycket effektiv kur är barken Cascara Sagrada som plockas mellan april och juni. Den ökar utsöndringen av galla. Den är också mycket effektiv mot förstoppning.

Lymfsystemet:

Det finns en mycket vanlig och effektiv krydda som motverkar blödning och inflammation och som samtidigt ökar cirkulationen och läker sår. Den hjälper hela kroppen. Kryddan heter cayennepeppar och brukar användas i matlagning.

Vill man stärka lymfsystemet ytterligare och behandla hela kroppen och rena blodet samt stärka blodkroppsproducerande mjälten och slippa antibiotika, ska man ta den välkända enchinacea purpurea. Tre månader är en bra period att ta den och sedan göra uppehåll. Kanske det är lagom att ta den i augusti-november, göra uppehålla och sedan börja igen i januari-mars, när alla vabbar.

Vill man hjälpa blodcirkulationen (för att man fryser för jämnan), och samtidigt hela kroppen, matsmältningen och motverka gasbildning, illamående och åksjuka, ska man ta ingefära. Te gjord på roten ingefära, eller på annat sätt, vad ska jag välja?

15.00-19.00 Urinblåsa och njurar samt binjurar

Jag har tidigare haft problem med att springa på toaletten på nätterna. Detta minskades då jag började äta frukt. Men för att stärka kroppen ytterligare, hjälpa den att slappna av innan det är läggdags, verka lugnande och tonifierande för muskler och mage, så kan man ta den vackert röda hibiskusblomman.

En annan mycket effektiv ört är kardborre som inte bara stöttar njurarna och är urindrivande, utan också bakteriehämmande, avgiftande och stöttar lymfan. Kardborren inspirerade en gång till kardborrebandet.

Nu kommer min favorit, lakritsroten, som är ett naturligt kortison. Kroppen kan själv tillverka kortison för att dämpa inflammationer, men när binjurarna är sönderstressade av felaktig kost och livsstil kan den få lite hjälp. Lakritsroten stimulerar binjurarna, är slemlösande (vilket passar alla förkylda). Den är också bra vid hypoglykemi (som många har pga. för mycket kolhydrater i kosten från mjöl och socker). Istället för att stanna hemma med halsont eller på grund av att du är utbränd, kan du förebygga med lakritsroten, så slipper du ta sjukledigt!

Tycker du att du ofta är förkyld, snorig, har flytningar eller illaluktande ljumskar? Då är olivblad något för dig. Den är bra mot virus, bakterier, svamp, parasiter. Den är därtill en kraftig antioxidant och kärlvidgande. Kanske något för dig med hjärtproblem?

För att slippa gå upp mitt i natten kan man hjälpa njurarna att rensa ut under dagen. Vitpilen är ett naturligt paracetamol. Den är urindrivande, njurrenande och lugnar därtill oroliga tarmar.

9.00-11.00 Mjälten

Finns det någon ört som är blodrenande, galldrivande, som stärker mjälten och dessutom är bra mot akne? Ja, krusskräppa. Den finns att plocka i juli och augusti.

För att stärka blodet och stötta avgiftningen och levern kan vi börja äta rödbetor lite oftare. Den är rik på antioxidanter. Inlagd rödbeta eller rödbetsjuice, vilket är bäst tror ni? Rödbetan är också antiseptisk. Den motverkar svamp, bakterier, parasiter och är bra vid huvudvärk och hosta.