onsdag 15 oktober 2014

Puckel på ryggen - vad ska jag göra?

"Om man har mycket syraöverskott (Svavel) i kroppen kan det vara så att mycket av ens kroppsvikt är vatten, för att späda ut syran. " Dr Robert Morse nd

Svavel

I kroppen finns det en massa sulfur. När jag var hos homeopaten så ger hon nästan alltid sulfur. homeopatmedicin betyder att lika behandlar lika. Man behandlar alltså sulfur med sulfur. Vad är sulfur? På svenska heter det svavel.

Svavel i naturlig form är ett fast gulaktigt ämne (får mig att tänka på öronvax faktiskt. Vad är öronvax egentligen? Öronvax är kroppens sätt att rena sig och med andra ord, dess avfall. Precis som vi har urin, avföring, svett. Ingenstans står det vad öronvax faktiskt är om man letar på webben, någon som har något specifikt svar på dess kemiska konstitution?)

Svavel är vanligt och luktar nästan som ägg. När man har rent svavel är den i flytande form rödaktig och när den brinner blir den blå.

Svavel används mycket inom industrin t ex inom batteritillverkning, papperstillverkning och gödningsmedelstillverkning. Vi får alltså i oss det genom maten vi äter, via jorden som gödslats. Svavel ingår också i rengöringsmedel, svampbekämpningsmedel, insektsgifter, krut och tändstickor. Svavelsyra är den mest producerade kemikalien i världen.

Svavelhalten i jordens inre beräknas vara ca 15%. Den finns i olika bergarter och i organiska föreningar i levande organismer. När den förekommer som bergart är den det tillsammans med järn, bly, zink, kvicksilver och koppar. Den förekommer också som kalciumsulfat i gips, alunsten och magnesiumsulfat (bittersalt).

Två av tjugotal aminosyror som bygger upp proteinerna i växter och djur - metionin och cystein - innehåller svavel. Svavel finns i varje cell och är kroppens 8:e mest förekommande grundämne, i vikt beräknat. Den heter kollagen och keratin och bygger bland annat upp brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar.

Så svavel är väl bra, eller?

Varför vill man ta bort svavel om det är bra?

Kött, ägg, lök och vitlök innehåller svavel.

Jag tror att det finns i kroppen och att det inte fattas i kroppen så som många påstår att det gör utan snarare att vi är överbelastade av svavelföreningar.

1. Den vanligaste bieffekten av svavel är magirritation. Det ger illamående, minskar aptiten och du kan till och med kräkas. Du får diarré och om du insisterar på att äta svavelrik mat eller vitaminer, förstoppning. Detta skapar magkram, smärta eller känsla av mättnad.

2. Huvudvärk och yrsel. Maryland Medical Center Universitet varnar för svavel. Detta kan göra att du känner dig ostabil medan du står eller går. Huvudvärk påverkar såklart din koncentration.

3. Dåsighet eller hjärndimma. Detta påverkar din förmåga att förbli aktiv och alert hela dagen.

4. Anafylaxis. Allergi och eksem. Det blir svårare att svälja, andas, hösnuva, påverkar magen och kan till och med göra en medvetslös.

Ögat och iridologi


Om man tittar in i ögat ser man hela sin kropp. Precis som embryot utvecklas utifrån magen, ser man det i ögat. Ögat är en karta över hur kroppen mår. Iridologi heter vetenskapen.

Har man bruna ögon är det inte lika lätt att upptäcka svavel i ögat, vilket syns som vitt, gult, brunt beroende på vilket stadium den har nått. Ju brunare desto sjukare är man. Varje del av ögat motsvarar en del av kroppen.

I mitt fall hade jag stora problem med hjärndimma när jag började att detoxa mig förra året. Jag hade lågt immunförsvar. Mitt lymfsystem var helt igenkloggad. Nu har jag kommit en bit på vägen, men jag har ändå en bit kvar.

Jag har mycket svavel kvar uppe i huvudet, alltså längst upp i ögat. Jag har haft glasögon sedan jag var åtta. Detta kan repareras genom fasta. Torrfasta, som muslimer, vatten- eller fruktfasta.

Jag har också problem med mitt öra, sedan födseln. Jag har också problem med min tyroid och har en puckel på ryggen och trångt svalg. Mina binjurar är fortfarande inte läkta. Det tar tid.

Pupillen pumpar när den belyses, eftersom binjurarna är trötta och inte orkar hålla kvar den. Det är detta som påverkar mig extremt.

Jag har också problem med mina nerver, vilket syns på nervringarna runt ögonen. De är ganska tjocka.
Jag har också ljusgult kvar runt pupillen, vilket är mina tarmar. jag har kommit en bra bit sedan jag började för ett år sedan med att ta bort det mörka orangea, som nu blivit gult och ljust gult. Det gula i ögat har också blivit vitare. Det går med andra ord tillbaka, hela tiden.

Jag måste alltså fortsätta äta Raw food och bli friskare och friskare inchallah. Jag har förväntningar på att min syn ska bli bättre. Vi får se hur lång tid det tar. Jag vill också få bort min puckel på ryggen. Men det tar 10 år för skelett m.m att förnyas, så om jag fortsätter så här blir jag frisk om 10 år inchallah, när jag är 44.

Methionin och Cystein.

Methionin och Cystein är två svavelinnehållande aminosyror. Kroppen gör om dem till svavel som är nödvändigt för normal kroppslig funktion. Ett överskott av svavel brukar först och främst utsöndras i urinen, vilket brukar ge en stark lukt. Om det blir ännu mer, förvarar kroppen svavlet i kroppens organ, vävnader, brosk och skelet. Svavel är också orsaken till illaluktande fisar. När kroppen förvarar svavel i kroppen förstör den främst njurar och ögon, enligt National Institutes of Health.

Nog om svavel - nu till frågan. Vad ska jag göra?

David Aston förklarar det här med puckelrygg, gamrygg och buffelrygg. Med stillasittande arbetsmönster kommer problem från nackregionen.

Ryggradens översta del kallas för nacke eller halsrygg (cervikal columna). En del muskler som finns i nakcen fäster på skulderbladet eller nyckelbenet vilket innebär att nacke och skuldran får ses som en funktionell enhet.

Gamnacke är en slasktrattbenämning på detta fenomen då man har en framträdande övergång mellan översta bröstryggen och nedersta delen av halsryggen (vad fint det lät!!)
Oftast har man en hopsjunken hållning.

Det är ryggraden som har deformerat sig och ofta har man smärtor och stelhet i området. Det är sällan möjligt (!) att utan operation ändra på den förändring som har skett i skelettet. (Jag tror ändå det går, precis som det går att läka tänder utan att borra).

Det är ofta huvudets position med mer framåtböjning eller framåtskjutning som belastar musklerna bak till i nacken.

Kanske kan Raw food hjälpa till här?