onsdag 29 oktober 2014

Tid för squash och vegangodis

Efter att läst om löss för sjuttioelfte gången tar jag det äntligen till mig. Jag vill i n t e äta godis med löss i. Och därför måste jag nu undersöka godis utan löss.

Jag hittade en bra bild på bra vegangodis:


Förutom dessa gillar jag chips - Vickningschips och lantchips

Jag hittade också en underbar sida med massor av godisförslag och en av mina favoriter blev:

Raw Nutella

Nu till squashen. Jag har hittat ett antal favoriter: 

Quinoasallad med squash (värmande i kylan)
Spenat och squash (ser ut som pyttipanna)
Raw spagettisquash (vill jag prova först, ser härlig ut)
Squashsallad med tranbär (lingon går väl lika bra, eller varför inte russin eller granatäpple?)

Squash är rik på C-vitamin (viktigt för immunförsvaret), Kalium (viktigt för hjärtat) och Folat eller B9 (det syntetiska heter folsyra). Syntetisk folsyra ökar risken för bröstcancer. (Se artikel om tillskott). 

Folat däremot är viktigt före, under och efter graviditet och under amning för blodbildning, men också för att ryggmärgen ska utvecklas normalt. Det räcker med 500 mg per dag, vilket motsvaras av tre frukter och två rejäla nävar sallad. 

Skrämmande god ser den här Raw chokladkakan ut: 



Snipp, snapp, snut, så var sagan slut
o
De levde lyckliga i alla sina dagar!