torsdag 30 oktober 2014

Tillskott av syntetiska mineraler

Jag har skrivit om syntetiska vitaminer som finns som tillskott i form av tabletter men också berikat i livsmedel. Nu vill jag veta vad syntetiska mineraler gör med kroppen.

Mineraler behövs för kroppens uppbyggnad. Vår kropp består av cirka 20 grundämnen. Syre, kol, väte och kväve är grundläggande. Därtill finns det ett antal spårämnen som kroppen behöver. Dessa ger näring till kroppen och behövs för att producera hormoner och ingår även i olika enzymsystem.

Mineralbrist är vanlig.

Mineraler lagras normalt i kroppen, vissa längre än andra. Men det lagras inte permanent och därför måste man tillföra detta via kosten. En del mineraler fungerar också som anti-oxidanter och kan lätt rubbas av stress.

Odlade grödor har minskat i mineralhalt genom åren på grund av felaktig gödsling och utarmning av odlingsjorden. Alternativodlade grönsaker har en bättre sammansättning av mineraler.

Jod

Jag har haft problem med sköldkörteln och trott det varit viktigt att få i mig jodberikat salt. Nu tänker jag tvärtom.

Syntetiskt jod rubbar sköldkörtelns funktionalitet och man kan till och med få giftstruma, Jod-Basedows sjukdom eller Wolff-Chaikoffs sjukdom (jodstruma)

Jod finns naturligt och hälsosamt i himalayasalt, eller vanligt bergssalt som finns att köpa på Coop (finns ej på Willy's). Finns även i spenat, melon och vitlök.

Jod behövs för att behålla normal storlek på sköldkörteln. Jod behövs för att bibehålla normalvikt, hålla sig pigg och varm, fuktig hy, mjukt hår och ge energi. Jod behövs för att bibehålla normalt blodtryck, mental klarhet och välfungerande immunförsvar samt blodbildning.
Järn

Järn är ett mineral jag kämpat för att hålla uppe, speciellt under graviditet då den sänkts något otroligt. Jag har också anemi under graviditet, även om jag inte har det just nu. Bebisar har också problem med järn efter 6-9 månader på grund av mammans kost, men också dess egen som ofta är baserad på industritillverkad mat och trots att den är berikad med syntetiskt järn.

Syntetiskt järn är giftigt. Järn ger illamående, diarréer, förstoppning, magsmärtor och leverförskrumpning.Kroppen kan inte ta hand om syntetiskt järn och försöker få bort det snabbt ur kroppen genom kräkning, diarré. Om man fortsätter inta syntetiskt järn får man istället förstoppning, för att sakta ner utsöndringen av järnet i kroppen, så att man inte blir förgiftad. Levern orkar inte jobba, utan håller sakta på att dö genom att brytas ned i form av leverförskrumpning.

Man får därtill problem med bukspottkörteln, vilket får till följd att den inte längre kan tillverka natriumbikarbonat och matsmältningsenzymer. Detta innebär att kroppen försuras och att fria radikaler skapas. Man går ofta upp i vikt eller ner i vikt om man har kommit så långt i försuringen att det bildats cancer.

Naturliga källor är frön, nötter, bladgrönsaker och baljväxter, vilka behövs för att hålla kinderna rosiga, orka genom dagen och natten (behövs om man har en bebis eller ber nattbön), andningen, hjärtats rytm, ta bort yrsel, koncentrationen (studiebenägna ungdomar i synnerhet), tålamod och lugn (som förälder), hålla sig frisk, stärka immunförsvaret, stärka den mentala funktionen, perfekt syn (har ju varit dålig sedan barndomen), mjuka leder (det knakar i mina), vackert hår, fin mage (haft problem sedan barndomen), frisk lever, lugna ben, somna lättare (har insomnia), fysisk uthållighet (orkar bara fysisk aktivitet en mycket kort stund), tillit och hälsa genom hela livet.

Har man problem med saltsyra i magsäcken, eller celiaki eller ulceröt kolit, betyder det att järn inte kan tas upp, vilket orsakar underskott av magsyra och också brist på B6, B9-folsyra, B12 och Zink, koppar och mangan.

Kalcium

De flesta brukar känna till att kalcium är viktigt för skelett, tänder och hälsan. Därför dricker de mycket mjölk. Tyvärr betyder det att kroppen försuras samtidigt eftersom mjölk är mycket proteinrikt, vilket kroppen inte kan ta hand om. Det är viktigt för tandbildningen hos bebisar och för att reparera skelettskador och tänder. Tyvärr är allting omkring oss försurande idag, nästan allt.

Allt för mycket syntetiskt kalcium påverkar inte kroppen, men däremot om man tar extra D-vitamin. Bebisar får idag D-vitamin i form av droppar, men tyvärr betyder det att kroppen också får större kalcium i blodet som sedan förkalkar vävnader, t ex njurar och man får njursten, etc. Man förhindrar också att kalciumet stannar kvar i skelett och tänder om man intar syntetiskt D-vitamin och man orsakar istället hjärt- och kärlsjukdomar.

Kalcium samverkar med magnesium och fosfor för att bilda starka tänder och skelett. En halvtimmes dagsljus (sol) och dess D-vitaminbildning i huden och C-vitamin i frukter hjälper magen att ta upp kalcium. Därtill behövs kisel för kalciumlagringen i kroppen samt Vitamin K, som binder kalciumet i skelettet. Vitamin K finns det rikligt av i svensk rapsolja eller exotisk olivolja.

Kalcium gör skelettet starkt, reparerar tänderna, håller musklerna mjuka, håller blodtrycket normalt, hjälper en att somna och sova genom hela natten, håller en lugn, gör en lycklig, ger fin hy och vackert hår, håller tandköttet friskt, skyddar mot bakterier och hål i tänderna och reparerar dem, skapar magsyra (vilket behövs för att kunna smälta maten ordentligt och slippa få halsbränna), nerver som fungerar så att man slipper domnande och stickande armar och ben, smärtfri menstruation och minskade kramper under t ex förlossning.

Kalcium finns naturligt i växter, frukter, baljväxter, nötter, frön. I synnerhet nypon, nässlor, sesamfrön, cashewnötter och mandel.

Kalium

Kalium vet vi är bra för hjärtat och fungerar som ett kontramedel när man är yr eller tar mycket kalciumbronat (som används vid för högt blodtryck).

Men hur är det när man tar syntetiskt kalium?

Syntetiskt kalium gör så att hjärtat slår oregelbundet och man riskerar hjärtstillestånd och död.

Kalium måste dock intas i rikliga mängder men genom mat. Växter, frön, nötter, bönor, frukt och bär samt potatis och rotfrukter innehåller mycket kalium. Kalium finns särskilt i nypon, kakao, aprikoser, granatäpplen, päron och andra frukter.

Kalium är så viktigt att man till och med kan få diarré och kräkningar om man har brist på det, eftersom kroppen i första hand måste ta hand om hjärtat innan den kan ta hand om maten. Kalium är viktig för att njurarna ska fungera som vanligt och man slipper gå på toaletten hela natten. Kalium är viktig för att att hålla sig lycklig, hålla muskler starka och mjuka.

Kalium håller nerver i schack så att man slipper få domnade ben. Man håller sig pigg hela dagen kommer ihåg var man la mobilen och håller blodtrycket normalt, även under stress. Kalium renar kroppen från plack så man slipper få karies, hjärtattacker och hjärnblödning. Kalium är viktig för binjurar, sköldkörtel och andra körtlar. Mycket stressat liv, emotionellt, fysiskt eller psykiskt kräver högre intag av kalium.

to be continued...

Vill du läsa mer? Här finns fler artiklar