lördag 11 oktober 2014

Torra, röda ögon - vad ska jag göra?

Jag har extremt torra ögon som snabbt blir röda. Oftast beror det på att jag inte sover ordentligt, och ibland att jag också tittar på datorskärmen för länge.

Omega-3 finns i mandel, linfrön och sesamfrön och ska hjälpa mot torra ögon. 
Lutein och Zeaxanthin finns i avokado och ska hjälpa mot katarakt och macular degeneration. 
Lågt GI hjälper också mot torra ögon liksom Vitamin E, zink och Niacin (B2). 
Citrusfrukter och bär innehåller c-vitamin som hjälper till mot torra ögon. 
Alla slags nötter innehåller både omega 3 och E-vitamin som hjälper mot torra ögon.
Alla slags färgglada frukter och grönsaker hjälper också till att förhindra torra ögon, alltså mer tomater, paprika och pumpa.
Zink och bioflavonoider hjälper till att skydda retina alltså näthinnan och finns i avokado, dadlar, granatäpplen och hallon. 8-15 mg/dag rekommenderas. 0,43 mg finns i en kopp dadlar och 1 mg i ett granatäpple eller en avokado. Hur får man i sig resten lättast?

Jag vill inte äta kött, mjölk eller bröd vilka är de vanligaste sätten att få i sig zink varje dag. Zinkbrist ger försämrad sårläkning, vilket min ammande son har bakom örat. Jag har inte tagit mina zinktabletter på ett tag, kanske dags igen.

För att försäkra sig om att man äter tillräckligt med zink kan man äta en skål havregryn med torkade fikon, färska bär, pumpafrösmör, tahini och morötter samt ett glas nötmjölk. Annars är det vetegroddar som gäller (vilket jag ääääälskar).

Dadel/kokosbollar är en supergod variant jag gärna vill prova.

Vad kommer förändras om jag äter mer zinkrik mat?

Zink bidrar till att bibehålla normal synförmåga. Kanske är det därför jag har dålig syn som blivit sämre och sämre. Den hjälper huden (jag har bristningar på magen) och immunsystemet (som har varit hemskt dåligt men är på väg att bli bättre). Zink är också viktigt för våra tänder, benstomme och ögon.

Zink återfinns i kroppens alla celler. Särskilt hög koncentration av zink finns i ögon, hud, hår, naglar, hjärna, hypofys, binjurar, könsorgan, sköldkörtel, lever och njurar. OMG - det är därför zink är så lågt. Den är ju med precis öööööverallt. Över 70 olika enzymer i kroppen är beroende av zink för att fungera optimalt.

Nötter innehåller fytinsyra som hämmar upptaget. Har man låga zinkvärden har man ofta även låga halter av A-vitamin i blodplasman. Kroppen behöver zink för att kunna ta upp A-vitamin och järn. Ahhaaaa! Där har vi det. Järnvärdena är låga eftersom zinkvärdena är låga. Att kombinera järn med zink är alltså grejen, inte rent järntillskott. Att kombinera omega-6 som finns i mandel och oliver med zink är fördelaktigt för prostaglandinsyntesen.

Tack för mig - leverpastej!