onsdag 22 oktober 2014

Vinterdepression - bästa vintermaten

Nu när vintern börjar närma sig snabbare och snabbare kommer också behovet av fet mat. Förr ville jag ha mjölkprodukter, socker och chips. Nu vet jag bättre.

En god lunch eller middag baserat på grönsallad, morötter, kokt ägg och massor av goda oliiiiiver är grunden och kanske ungsbakad lax uppepå.

Omelett med persilja. 2 C-vitaminfrukter t ex äpple, päron, kiwi, apelsin, clementiner. Blandad nötmix bestånde av macadamianötter, pistaschnötter, cashewnötter, jordnötter, mandel fyller på med omega 3. Lite söt baklawa med massor av valnötter. Sesambars är sprängfyllda med omega 3 och kalcium och B-vitamin. Egengjord på sesamfrön och honung är ännu bättre.

Sedan vill jag ha hemmagjord pommes frites, stekt ägg och linssoppa.

För övrigt hjälper det att äta lite inlagd rödbeta, smörgåsgurka, jordgubbsdricka (jordgubbar, vatten och socker), banan och lite ris. Detta stärker mig när det känns tungt och segt och omotiverat.

Bra mycket bättre än ostbågar i alla fall.

Oliver

Oliver har hög andel enkelomättade fetter. 40 gram för män och 30 gram för kvinna bör vi få i oss enligt livsmedelsverket. De innehåller också mycket fibrer, kalcium och järn.