måndag 1 september 2014

Om vi inte kan äta det Raw - behöver vi det inte!

Lauren Lockman är en man som inspirerat mig. Han berättar att vi inte ska dricka en massa fruktjuicer, eftersom det inte är bra för vår hälsa. Däremot ska vi äta Raw food, i synnerhet frukt i dess helhet, obehandlad och oprocessad.

Därför vill jag kolla lite på säsongsfrukt och grönsaker och se vilka som jag inte behöver mixa, inte behöver koka, inte behöver hacka, inte behöver pressa.

Nu är det september. Jag går in på Äkta Vara och läser deras säsongsguide.

Jag kan tänka mig att äta detta i rå form:

Dill, Gräslök, Fänkål, Gurka. Gul lök (om det är hackat i smått), morötter, paprika, persilja, purjolök, isbergssallad, romansallad, ruccola, babyspenat, tomat.

Björnbär, citron, fikon, melon, nektarin, persika, plommon, päron, vindruvor, äpple.

Om jag ger min bebis något av detta måste jag tänka på att han inte fått tänder ännu.

Det gör att jag tar bort i princip nästan alla grönsaker, utom tomat (som egentligen är en frukt). Annars kan han äta björnbär, fikon, vindruvor, men det är nog allt. Vindruvorna tar jag själv och skalar med hjälp av tänderna och ger sedan innehållet, pressad mellan fingrarna innan det ges.

Snart är det oktober, november och december och då är det dessa som finns tillgängliga:

Apelsin, citron, satsumas/clementin, fikon, grapefrukt, kiwi, melon, plommon, päron, vindruvor och äpple.

När det gäller grönsaker är det samma som gäller:

Dill, Gräslök, Fänkål, Gurka. Gul lök (om det är hackat i smått), morötter, paprika, persilja, purjolök, isbergssallad, romansallad, ruccola, babyspenat, tomat.

Av dessa kan min son äta skalad apelsin, clementin, fikon, kiwi, och vindruvor samt tomat. Att äta dessa under tre månader är väl okej?

Vilka vitaminer och mineraler finns tillgängliga i dessa? Vilka är det babyn behöver? I princip samma svar:

Om vi tittar på apelsinen så ser näringsvärdet ut så här: Den är vattenrik. 86% är vatten. 0.8% är aminosyror. 0.1% är fett. 10.3% är sockerarter. 1.9% är fibrer. 53mg C-vitamin, 30mcg folat (b9), 0.3mg niacin (B3), 0.04mg B2, 0.08mg B1, 0.06mg b6, 38mcg karoten, 0.55mg E-vitamin (alfa-tokoferol), 20mg fosfor, 0.2mg järn, 46mg kalcium, 158mg kalium, 10mg magnesium, 0.2mcg selen, 0.1mg zink.

Det vi behöver mest av på vintern är inte fett utan vatten. Mindre än 1% är protein. Vi behöver inte heller så mycket socker, bara 10% och 2% fibrer. Däremot behöver vi mycket kalium, C-vitamin, E-vitamin, fosfor, kalcium och magnesium. Vi behöver också men i mindre mängder B9, B3, B2, B1, B6, karoten, järn, selen och zink. Det som är intressant att notera är vilket b-vitamin som är viktigast (det vill säga, det som vi behöver mest av och det är Niacin, sedan B1, sedan B6, sedan B1, sist B9. Niacinbrist leder till pellagra. Denna sjukdom betecknas av matsmältningsproblem, inflammerad hud och nedsatt mental förmåga. Niacin spelar viss roll för produktionen av histamin i kroppen. Niacin har också kärlutvidgande effekt (vilket är bra för de med trängda blodkärl). För mycket apelsin leder till att huden blir bränd och att den rodnar. Man kan också får skador på lever och ögon. Därför ska man inte dricka apelsinjuice, utan äta apelsin för att inte riskera överdosering.