måndag 13 april 2015

Graviditet och dess utveckling

Bilden tagen från Raw Food Kristina
som gör inspirerande Raw food-rätter


Vad innebär en graviditet?

Först och främst är det viktigt att inte stressa och att äta rätt. Men sedan?

Vad ska man tänka på som gravid?

Maten

Som gravid är det viktigt att få i sig alla näringsämnen så att babyn föds så stark som möjligt. Jag tål inte ägg, majs, mjölk, mjöl och undviker lagad mat i synnerhet friterad mat så mycket som möjligt.

Ägg är viktigt för gravida enligt rekommendationer liksom lax och bönor. Jag får ont i magen av bönor och lax har jag inte ätit på ett helt år. Ägg är jag allergisk mot liksom popcorn och fullkornsprodukter. Yoghurt kan jag inte heller äta. Då återstår vad?

Valnötter och mörka bladgrönsaker samt färgglada frukter och grönsaker.

Fullkornsprodukter

Fullkornsprodukter är b e r i k a d e med folsyra/folat och järn och därför finns de med i rekommendationerna. Men folat finns ju i så mycket annat liksom järn. Varför inte ta från de källorna och naturligt? Folat finns naturligt i clementiner och järn finns naturligt i bladgrönsaker liksom i sesamfrön.

Bönor

Bönor ger mycket protein/aminosyror och innehåller järn, folat, kalcium och zink. Vilka andra källor finns det för aminosyror, järn, folat, kalcium och zink? Clementiner innehåller stora mängder folat och sesamfrön innehåller stora mängder kalcium, järn och zink.

Lax

Innehåller omega-3-fettsyror som är bra för hjärna och ögon. Innehåller också protein/aminosyror och B-vitaminer. Sesamfrön ger också omega-3-fettsyror och är en rik källa på aminosyror och B-vitaminer.

Ägg

Ägg är protein/aminosyrerik och innehåller ett tiotal vitaminer och mineraler t ex kolin.

Bär

Blåbär och andra bär samt frukter innehåller Vitamin C, kalium, folat och fibrer.

Yoghurt

Yoghurt är rik på kalcium och har en hög proteinandel. Denna kan lätt ersättas med sesamfrön (100g) om man vill försäkra sig om sitt dagliga intag av kalcium.

Så min lista är på mitt dagliga bröd är:

Clementiner, färskpressad som juice
Sesamfrön med dadlar eller honung
Gröna bladgrönsaker med tomat med hummus
Teer med honung

Mer inspiration för Raw food finns här.