onsdag 22 april 2015

Insomnia: Högt kolhydratintag sätter igång binjurarnas stresshormonproduktion - vilket håller dig vaken på natten



Nu är jag där igen. Jag kan inte sova. Jag måste vara vaken minst 12+6 timmar om jag ska sova. Och inte hjälper det att jag äter Raw food de sista dagarna. Jag är så pigg att jag inte vet vart jag ska ta vägen och det stör min sömnrytm (som i och för sig alltid varit oregelbunden av olika anledningar).

Nu har jag en liten baby på 11 månader som sover regelbundet, men han sover inte förrän mellan halv tolv och halv två på natten, vilket är störande. Jag blir pigg igen den här tiden.

Jag är trött vid sex-tiden på kvällen och då känner jag mig avslappnad, men då är det som mest aktivitet här hemma hos oss. Så vad gör jag?

Måste ute i solen mera?
Måste ut och röra på mig mera?
Måste lägga mig och vakna samma tider oavsett hur trött jag är?

Det sägs att binjurarna är en av orsakerna till insomnia, men också ens pineal gland som sitter i huvudet som är en liten körtel som reglerar melatoninhormonproduktionen.

Jag sitter nu vid fajr och hör adhan medan jag skriver. Jag har inte kunnat somna i natt igen. Igår ville jag sova precis innan fajr, men min dotter spydde och behövde lite assistans, vilket gjorde att jag inte kunde somna förrän vid åtta-tiden på morgonen. Jag sov till klockan två på eftermiddagen. Vilket nu känns.

Stresshormoner orsaken till insomnia?

En studie som publicerades 2001 visade att de med insomnia hade högre nivåer av stresshormonerna ACTH och kortisol än kontrollgruppen. De med värst insomnia hade också de högsta nivåerna av ACTH och kortisol på natten.

Det är också skillnad på tillfällig sömnbrist och kronisk sömnbrist, dvs insomnia, som studerats ovan.

Insomnia leder till benskörhet
Insomnia minskar också immunförsvaret.
Insomnia minskar också hjärnans förmåga att rena sig från gifter (som den brukar göra under sömnen).

En ökad produktion av stresshormoner leder till depression, benskörhet, högt blodtryck och fetma.

Binjurarna orsaken

Den mellanliggande orsaken till insomnia är överarbetande binjurar. Men vad är den egentliga orsaken? Det vore intressant att veta...

Läs mer om studien här.

Träning 5-6 timmar läggdags ökar chansen att somna tidigare och lättare och gör att man sover längre.

Läs mer om den studien här.

Så, om jag fått rätt information så ska jag sova klockan 9-10 på kvällen. 5-6 timmar innan det ska jag träna ca 1 timme, 4 gånger i veckan - det blir alltså mellan klockan tre och fem på eftermiddagen. En eftermiddagspromenad är alltså bra här.

Rummet ska vara kallt när man sover och tyst. Inget ljus på en timme innan man vill sova, dvs från klockan 9 på kvällen. Huset ska vara släckt och mörkt (vi får väl se hur det går med bebisen som vägrar sova)...

Läsa en god bok redan klockan åtta vore drömmen för att sedan släcka klockan nio.

Vakna klockan fyra och be fajr ger en alltså sex-åtta timmars sömn varje natt.

Jag har hittat lösningen!!!

Titta på bilden.

En av punkterna handlar om insulinproduktionen. Det ger en mycket värdefull nyckel till att lösa gåtan med insomnia.

Problemet är, vad jag förstått, att jag äter mycket kolhydratrik och sockerrik mat. För att orka ta hand om allt måste kroppen producera insulin och detta regleras med hjälp av binjurarna, som inte kan slappna av. Dessa stresshormoner håller en vaken hela natten.

Genom att träna bort dessa överskottskolhydrater kommer sömnen att infinna sig mycket lättare, inchallah.

Så, hädanefter får jag äta frukost mellan 6-8 på morgonen, lunch mellan 12-14, middag mellan 18-20. Jag tränar klockan tre till fem. Inget ljus från klockan nio och läsa klockan åtta. Vakna till fajr klockan fyra. Det ger en sömn på 6-8 timmar inchallah och god sådan.

Som ett sista inflik vill jag bara spara den här bilden och titta länge på den och fundera på vad den innebär. Har ni kommit på något än?



Det jag kommit fram till med den här bilden är

1. att binjurarnas stresshormonproduktion styrs av tallkottkörteln.
2. tallkottkörteln styrs av ett hormon som produceras av hypotalamus

Hypotalamus

Hypotalamus kontrollerar och reglerar

1. blodtrycket
2. kroppstemperaturen
3. ämnesomsättningen
4. sömnen

Den tillverkar också dopamin och melatonin

Mat som hjälper till att boosta hypotalamus är i synnerhet fett, grönsaker och B-vitaminer.