torsdag 23 april 2015

Sesamfrön för att somna lättare på kvällen



Essentiella oljor är viktiga för allt från fin hy till att somna på kvällen. Vi behöver 2.7 mg omega-3-fettsyror varje dag.

Hur mycket får man av att äta 100 g?

Sesamfrön 363 mg
Linfrön 22813 mg
Chiafrön 17552 mg
Valnötter 2006 mg
Pecannötter 994 mg
Pinjenötter 787 mg
Mandel 423 mg

Essentiella oljor från olika källor

Vi behöver också omega-3 från fisk. Lax är rik på omega-3 eftersom de inte äter majs- och sojabaserad föda, utan alger. Alger är alltså en bra källa till omega-3.

Vi behöver också omega-6 för att sätta igång immunförsvaret tillsammans med kalcium, men för mycket leder till inflammation (som i grund och botten är bra när man bekämpar infektioner o.dyl).

Det finns också omega-5, omega-7 och omega-9.

Omega-5 finns i granatäpplen
Omega-7 finns i havtorn (en frukt/bär)
Omega-9 finns i olivolja och macadamianötter

Alla dessa hjälper kroppen med olika funktioner bland annat att bekämpa kolesterol (LDL) och att boosta immunförsvaret och reducera inflammationer.

De hjälper också mot insomnia, så en diet baserad på frukt, grönt och nötter hjälper en att sova bättre.