söndag 17 maj 2015

Stress ökar sug efter fosfor, som i sin tur skadar njurarna


Fosforförbrukningen ökar vid stress

Fosfor hjälper till med att reglera en mängd saker i kroppen.


  1. Fosfor gör musklerna hårda och gör en pigg
  2. Fosfor hjälper energin att flöda i kroppen
  3. Fosfor renar njurarna
  4. Fosfor hjälper tarmarna att fungera bättre
  5. Fosfor inverkar på hormoner i kroppen och därmed på humöret
  6. Fosfor hjälper kroppen att använda sallader (aminosyror) och protein från nötter och muskler så att kroppen orkar jobba hårt (vid träning eller stress)
  7. Fosfor finns i kroppens skelett och tas därifrån om man inte intar tillräckliga mängder med fosfor.
För mycket fosfor och för lite kalcium gör skelettet svagt

Om man äter för mycket fosforrik mat kommer fosforet att ta kalcium från ben och skicka ut i blodet, vilket sedan utsöndras genom njurarna och kan skapa njurstenar.


Därför är det av avgörande vikt att både äta fosforrik mat men också att äta kalciumrik mat.
Annars försvagas skelettet, tänderna och hjärtat.

Fosfor finns i dessa källor:

Nötter
Ost
Fisk
Räkor
Kött
Mjölk
Soja
Bönor

För Raw food-entusiaster är det främst nötter som innehåller fosfor.

Stress ökar sug efter fosfor

Stress och träning ökar suget efter fosfor, då den reglerar kroppens utsöndringsorgan njurarna men också andra hormonkörtlar som binjurarna, som är med när kroppen anstränger sig mentalt eller fysiskt.

Saltrik mat ökar kaliumförbrukningen i kroppen

Annat att tänka på är att salt ökar fosforförbrukningen vilket minskar på kaliumniåverna i kroppen vilket påverkar hjärtat.

Viktigt att återställa nivåerna snabbt

Stress och träning ökar förbrukning och därmed suget efter fosforrik mat. Natrium, kalium, fosfor och magnesium brukar försvinna snabbt när man stressar eller tränar hårt. Viktigt att återställa dessa nivåerna snabbt.

Öka kalciumnivåerna i kroppen

Om man är stressad är det viktigt att öka kalciumintaget. Fosfor utsöndras när kroppen behöver det. T ex vid stress och träning. Därför är det viktigt att lägga till kalcium så att inte fosforet tar från kroppens reserver.

Kaliumrik mat när man äter fosfor och salt

Viktigt är också att äta kaliumrik mat nå dessa nivåern minskar samtidigt. Om man vill ha saltrik mat är det viktigt att öka vitaminrik mat med.

Matkombinationer

Salta jordnötter bör kompletteras med choklad. Räkor bör kompletteras med avokado. Bruna bönor bör kompletteras med bakad potatis. Fisken bör kompletteras med persilja:

Kanske en Raw food-tårta baserad på kaliumrika dadlar eller Raw food-bananglass.

Lista på kaliumrik mat:

Vita bönor
Spenat
Bakad potatis
Torkade aprikoser
Squash
Naturell Yoghurt
Lax
Avokado
Svamp
Bananer
Persilja
Soltorkade tomater
Kakao
Choklad
Paprikakrydda

Kalciumintaget måste öka vid stress

Vid stress kommer man att öka förbrukningen av salt, fosfor, kalcium, kalium och magnesium. Därför är det av yttersta vikt att man återställer det genom att först inta rikliga mängder vatten för att underlätta upptaget av mineralerna, därefter att äta en kost rik på Raw food

Sallader ger kalcium i första hand. Nötter ger fosfor.
Banan och dadlar ger kalium. Jordnötter och sallader ger natrium.

Kalciumrik mat

Vattenkrasse
Mozarella och Yogurt
Okra
Broccoli
Mandel
Strömming
Basilika, Timjan, Dill
Sesamfrön
Linfrön
Brasilianska nötter

Bra träningsmat och middagsmat eller kalasmat:

Lax med persilja, avokado och bakad potatis med dill med en mango- och bananglass till dessert är bra mat för stressade och träningssugna.

eller

Sallad med vattenkrasse och tomater med chilikryddad tomat- och persiljesås, och mandel- och chokladdessert.

eller

Okra i paprikakryddad tomatsås med kött är också bra antistress-mat, gärna med en nöt- och chokladdessert med aprikoser till.