tisdag 19 maj 2015

Tänker på mat precis hela tiden



Jag har ett problem.

Jag tänker på mat, i princip, hela tiden.

Vad kan jag göra åt det?

Vad kan jag ersätta maten med?

Kanske är det också så att jag ätit helt fel och nu äter för att återställa balansen igen?

Kanske är det så att jag behöver mer kärlek, äventyr och träning?

Mat och näring

Jag går igenom vad jag saknar på Cronometer.com och ser att jag saknar selen. Jag når bara upp till 68%. Idag saknas det alltså selen i min kost

Det är lätt att fixa. Selen finns i tonfisk, jordnötssmör, spenat och sparris. brasilianska nötter.

1. Cashewkyckling med ris
2. Tonfisksallad med tomater, oliver och spenat
3. Lax med sparris och potatis
4. Salta jordnötter

Jag saknar också Vitamin E. Vitamin E finns i spenat, mandel, solrosfrön, avokado, räkor, lax, oliver, broccoli och squash.

1. Lax med avokado, räkor, oliver, tomat med spenatröra
2. Mandel och solrosfrön

Kärlek då?

Det känns som att jag behöver äta precis hela tiden. Jag känner mig som en ko som tuggar och glor. Jag ammar just nu fortfarande och rätt mycket. Hela nätterna och flera gånger om dagen, trots att min son är över året.

Jag behöver 1400 kcal + 500 för att jag ammar.

Jag äter lite över 4000 kcal varje dag. Då känner jag mig mätt. Igår fastade jag och åt då på kvällen bara 2 000 kcal totalt. Idag har jag ätit 2 700 kcal redan och känner mig fortfarande inte helt pigg och mätt.

Jag är trött.
Men jag vill inte sova.

Kärlek får jag via min familj, min man och mina barn och mina släktingar och vänner. Jag har inte brist på kärlek.

Kanske ska jag ta bort någonting i mitt liv istället?

Inte brist på kärlek, så vadå?

Jag tror att jag kommer att ta bort amningen inom ett år, innan min son fyller två år. Det kommer såklart att hjälpa till med sömnen. Inchallah.

1. Jag får inte tillräckligt med sömn. Jag kan sova i tio timmar och vara trött hela dagen. Jag vaknar upp varje timme för att amma och får därför inte varken djupsömn eller ordentlig drömsömn.
2. Jag äter ändå ganska näringsriktig mat. Mycket frukt, grönt och nötter och frön. Jag äter också kyckling, ris och kokt mat.
3. Underaktiv sköldkörtel. Jag har kollat med min basala temperatur och den ligger på 35,4-36,1 på morgonen i snitt, vilket tyder på en underaktiv sköldkörtel.
4. Jag har uteslutit gluten, mjölk och socker i min kost.
5. Jag äter inte choklad och dricker inte cola eller kaffe.
6. Jag har inte urinvägsinfektioner. Tidigare hade jag problem med att behöva gå på toaletten även på natten, vilket jag inte har längre, förutom dessa dagar när jag börjat att dricka mer vatten igen. Läs mer om det här
7. Jag har inte diabetes. Glukoset brukar vara okej.
8. För lite vatten. Det skulle kunna vara det som orsakar tröttheten hos mig. Mina nivåer brukar ligga på under 50%. Nu försöker jag att öka den. Läs mer om vattnet här
9. Allergier. Allergier kan skapa kronisk trötthet. Jag har själv uteslutit flera saker i min mat. Gluten, mjölk, majs, ägg. Jag har tagit bort dessa. Jag har däremot en del att kämpa mot nu när det är pollensäsong.
10. Träning kan hjälpa kroppen att göra sig av med kolhydratöverskottet, vilket hjälper kroppen att balansera sig, vilket leder till bättre sömn.

Tröttheten är ett tecken på att någonting är fel i kroppen. Detta kan orsaka hjärtproblem på längre sikt.

Benmärgen och trötthet

Nu ska jag kolla upp benmärgen. Det lägger jag upp i en ny artikel. Du kan läsa om det här. Där står det att benmärgen är stället som nya blodceller bildas. Dessa blodceller dör om du strålar dem med mobiler och datorer. Detta skapar trötthet och blodbrist.