måndag 9 maj 2016

Hur skulle du se ut om du gick ner i vikt? Här kan du se det.

Du hittar sidan här: Model my diet
Jag har hittat en toppensida där man ser hur man ser ut nu och hur man skulle se ut om man gick upp eller ner i vikt.

Man skriver in vad man väger och hur lång man är. Man kan även ändra utseendet så att man väljer äppel eller päronform och hårfärg m.m.

Den visade exakt hur jag ser ut just nu utan att ha sett mig och den visade också att jag måste gå ner till 45 kg om jag ska få den figuren jag drömmer om.

För att jag ska kunna gå ner så mycket måste jag först och främst sluta att tröstäta. Tröstätandet beror på utmattning, stress och emotionell stress dvs bråk hemma.

Jag har kommit lång väg med att rena mig från stress på alla plan. Folk börjar säga att jag inte är mig själv, men jag själv känner mig starkare än på länge.

Nu till nästa steg.

Jag vill gå ner i vikt, men utan att känna mig svag. Förra gången jag gick ner till 63 kg var förra året. Då åt jag dåligt, dvs mycket lite frukt och sallader.

Så länge som jag haft behov av att tröstäta har det inte spelat någon roll vad jag gjort, jag har varit tvungen att tröstäta. Tröttheten krävde sockret och fettet.

Men nu känner jag mig starkare än på länge och det är dags att börja ta tag i mig själv nu när den emotionella stressen har sjunkit.

Mina villkor är dessa:

Jag har problem med mat och klarar inte av att äta utan att få hemska gaser. Så jag vet inte vad jag ska äta.
Jag har allergier.
Jag ammar fortfarande.
Jag sover fortfarande inte optimalt. Jag vaknar många gånger varje natt.
Jag har mitt jobb som kräver min närvaro.
Jag är trött på grund av den emotionella stressen och måste jobba mer på att lösa det tills det är helt borta.
Jag har också väldigt tråkigt då jag behöver utmaningar intellektuellt. Jag älskar att diskutera och filosofera, men också att analysera allt möjligt, från ekonomi, politik, religion, idéhistoria, hälsa, osv. Jag behöver alltså någon som är min counterpart, vilket jag inte har. Det är därför jag hellre ägnar tid åt föreläsare och att lyssna på dem som t ex Tony Robbins, Teal Swan osv. Men även Teal Swan börjar bli lite tråkig att lyssna på. Behöver större utmaningar intellektuellt.

Och sedan....

Jag behöver ett viktprogram. Jag behöver en diet som är anpassad till mig.

Hur går man ner 30 kg på fyra månader?

Det blir cirka 7 kg per månad eller 2 kg per vecka.

Steg 1

Först måste man minska det dagliga kaloriintaget med 1 000 kcal. Att använda en online kaloriräknare rekommenderas för att se hur mycket du äter nu och vad du ska äta sedan.

Steg 2

Välj att inte äta sädesslag, sötade drycker, godis och processad mat. Dessa innehåller nästan inga näringsvärden och du måste äta mer för att komma upp till det dagsbehov kroppen kräver. Mättnad kommer när näringsvärdena har kommit upp till den nivån kroppen behöver. Så det handlar inte om mängden kalorier, utan kvaliteten på vad man äter. Att äta grönsaker och protein är en bra början.

Steg 3

Drick ett glas vatten eller mer innan varje måltid. Vatten är livsnödvändigt och man kan gå en hel månad utan mat så länge man har vatten.

Steg 4

Ät kelaterade multivitaminer från hälsokostaffärer. Kelaterad betyder att de är växtbaserade till skillnad från apotekets och affärens vitaminer som är gjort av bergsmineraler.

Steg 5

Träna så att du förlorar 1 000 kcal per dag. Använd en online kaloriräknare för att räkna ut hur mycket och hur länge du behöver gå, träna och work out, varje dag för att komma upp i den nivån.
I allmänhet betyder 1 000 kcal 60-90 minuter av hård träning varje dag.

Steg 6

Anteckna dina måltider och din träning i en journal. Detta kan hjälpa dig att hålla dig motiverad. Men så länge som du har emotionell stress omkring dig, dvs negativitet och människor som går dig på  nerverna så att du behöver tröstäta, kommer du aldrig att lyckas. Ta itu med problemet för att hålla dig motiverad. När den emotionella stressen försvinner, kommer du att lyckas.

Steg 7

Väg dig en gång i veckan. Eller ta dina mått kring byst, mage, höfter och ben. Justera din kost om du inte lyckas hålla kurs.

Jag ska försöka att hålla mig till Raw food så mycket jag kan. Smoothies smakar bra nu när man är i värmen och börjar röra på sig så att man blir törstig igen. Men först måste jag göra en leverrening med Andreas Moritz så att min hormonbalans börjar fungera, kroppen börjar göra sig av med gifter, både känslomässiga och fysiska.

Jag kommer att välja ekologiska och KRAV-märkta varor så mycket jag kan. Det är dyrare, men min hälsa kommer först.

Ju mer ekologiskt jag äter, desto gladare är jag. Jag undviker också mjölkprodukter eftersom jag inte tål det, men också för att Teal Swan berättade att det gör en deprimerad. En ko som inte får dia sin kalv och från tas sin kalv blir ledsen vilket förs över till mjölken och sedan till oss. Inte konstigt man får ångest.

Länk till Teal Swans blogg-inlägg om Berlinresan och mjölkprodukter finner du här.

Så här ser jag ut nu enligt simuleringsbilden:

Jag, nu, : 78 kg
Jag, om fyra månader: 45 kg

Vi får se vad det här leder till och om jag lyckas nå mina mål. Kanske inte på fyra månader, men jag måste börja någonstans.

Nu ska jag ta reda på var jag kan hitta en kaloriräknare och stegräknare/kaloriräknare.

Det finns som app också men då måste jag uppdatera min mobil.